Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lasse102
Har problem att start bilen, får kranka uppåt 10 sekunder ibland. När den väl startat går den som en klocka. Detta har kommit smygande sedan början av sommaren.
Upplever att det är mer problem när jag parkerat i uppförsbacke.
Om man slår på tändningen ett antal gånger innan man försöker starta går det oftast direkt. Man hör då att pumpen går en kort stund vid varje tändning-på.

Några ideer?
av lasse102
Jag fick ett tips om att problemet kan vara att bränslet rinner tillbaka till tanken pga att backventilen i bränslepumpen är kass. Man kan köpa en separat backventil och sätta strax framför pumpen.

Skall nog prova det. Liten slant!
av lasse102
Vad är det för koppling som sitter strax framför bränslefiltret? Överströmningsventil? Det är ju bara en bränsleledning fram till railen, ingen retur vad jag kan se? En smal ledning också som går fram till en burk bakom vänster framskärm. Tankavluftning? Bränsletryckgivaren, sitter den vid pumpen?

Om nu bränslet läcker tillbaka till tanken, var läcker det sannolikast in luft isåfall? I den där som sitter framför filtret, eller?

Om man vänder på det hela: vad brukar ge sig först i bränslesystemet?
Användarvisningsbild
av vittrysare
lasse102 skrev:Jag fick ett tips om att problemet kan vara att bränslet rinner tillbaka till tanken pga att backventilen i bränslepumpen är kass. Man kan köpa en separat backventil och sätta strax framför pumpen.

Skall nog prova det. Liten slant!
om det ar då, då skulle du ha svårt att starta bara på moronen efter at bilen används inte några timar.
om det inte så då kanske bränsle pumpen börjar att dö, om det möjligt skulle bra att mätta tryck i bränsle sistemet
av Kurtoua
Hej
Man skall kunna mäta bensintrycket, systemtrycket skall vara 375–395 kPa och systemtrycket får inte sjunka under 200 kPa på kortare tid än 20 minuter med avstängd bränslepump.
Om det är så att det sitter en rördelning framför bränslefiltret där ett rör går tillbaka till tanken så är det en tryckregulator/backventil, fel på detta så får bränsleröret från tank och fram bytas. Säljs som en enhet.
Mvh Kurtoua
av lasse102
Lösningen:
Slangen mellan bränslepumpen och själva bränslepumpsarmaturen hade spruckit! Allt sitter nedsänkt i bränsletanken. Det var bra trixit och få upp armaturen ur tanken eftersom hålet i tanken ej var centrerat med hålet i golvet i bagageutrymmet. Undrar om jag har rätt tank monterad?? Men nu startar den på ett kick!! :)
av Petersth
Ville bara säga att jag haft detta problem med. Jag köpte nya pumpar och regulatorer efter olika verkstäders råd. 6002 kr la jag ut. Felet visade sig vara en liten slangstump mellan bränslepumpen och bränsleröret från pumpen. 2 kr kostade den lilla biten slang på OK. Skitsurt då, men ganska komiskt så här nåt år efteråt :)
Användarvisningsbild
av taxi
Tråkigt på jobbet; orkar någon förklara varför jag bara har en bränsleldning över motorn till spridarbryggan? Andra 850 som jag tittat på har två.. Sitter det nån slags tryckregulator under bilen istället?
Tack!

Inget flöde alls? Absolut att termostaten int[…]

Hej! Nu efter 28000mil så vill min V70 -12[…]

240 med "specialvagnsnummer"

Tackar! :-) Jo jag föll för denna ocks[…]

Nästa elbil från Volvo?

är jag ensammen om att tycka att det hä[…]