Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ketto
Har bytt visco, stödlagret på kardan och hylsan... än så länge håller vinkelväxeln! Fast nu har klantiga jag pajat aluminiumhuset till viscon när ja skulle byta bussningen! :oops: Så nu är de FWD som gäller....
av Bjornn
Oszkar skrev:Ingen rök och trycket verkar normalt. Locket är helt men kan dock höra ett litet litet vinande från den lilla slangen som sitter i överkant men knappast att det skulle kunna läcka så mycket där. Hur gör man om man skall provtrycka systemet då?

Tack för tipset ska kolla vevhustrycket imorgon.

Hmm.. det sitter en lucka i bagaget på högersidan... tycker det borde vara till tanken eftersom den sitter där under.

Och den fläckiga stickan borde inte vara något problem då? (mer än att det är svårt att se hur mycket man fyller på)
Jo det finns en lucka i bagaget, men den sitter där eftersom det är samma chassi till en standardmodell med vanlig tank, under luckan finns inget att komma åt, din bil har 2st tankamaturer i framkant i nederkant av tanken på höger och vänster sida.

För att provtrycka kylsystemet behöver man en provtryckare, finns säkert billigt på biltema.
Man sätter övertryck i kylsystemet med den, och då hittar man läckor enklare.

Vet inte va du menar med fläckig sticka riktigt, men om det är vit sörja, så beror det på kondens i vevhuset eftersom du kör smårundor på under 10mil, så blir aldrig oljan så varm att kondensen försvinner.
Kan också bli mer kondens med dålig cirkulation i vevhusventilationen.
av Oszkar
Bjornn skrev:
Oszkar skrev:Ingen rök och trycket verkar normalt. Locket är helt men kan dock höra ett litet litet vinande från den lilla slangen som sitter i överkant men knappast att det skulle kunna läcka så mycket där. Hur gör man om man skall provtrycka systemet då?

Tack för tipset ska kolla vevhustrycket imorgon.

Hmm.. det sitter en lucka i bagaget på högersidan... tycker det borde vara till tanken eftersom den sitter där under.

Och den fläckiga stickan borde inte vara något problem då? (mer än att det är svårt att se hur mycket man fyller på)
Jo det finns en lucka i bagaget, men den sitter där eftersom det är samma chassi till en standardmodell med vanlig tank, under luckan finns inget att komma åt, din bil har 2st tankamaturer i framkant i nederkant av tanken på höger och vänster sida.

För att provtrycka kylsystemet behöver man en provtryckare, finns säkert billigt på biltema.
Man sätter övertryck i kylsystemet med den, och då hittar man läckor enklare.

Vet inte va du menar med fläckig sticka riktigt, men om det är vit sörja, så beror det på kondens i vevhuset eftersom du kör smårundor på under 10mil, så blir aldrig oljan så varm att kondensen försvinner.
Kan också bli mer kondens med dålig cirkulation i vevhusventilationen.

Tack för att du engagerar dig.
Känns som att jag får vänta med att fixa pumpen. Fungerar ju ändå att köra.

Det jag menar med fläckig är att jag sticker ner stickan, upptäcker att det är tomt, fyller på olja och kollar igen, varpå stickan blir ''fläckig'' , alltså det lägger sig inte olja över hela området utan det sätter sig fläckvis. Som om det bara hade smetat av från röret. Kan inte förklara så mycket bättre. Fast jag testar alltid med motorn igång... kanske kan det vara så att den ''spottar'' upp olja på stickan och egentligen behöver jag fylla mer? Vågar inte fylla för mycket.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Oljan skall kollas med varm avstängd motor.

Mvh GK

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]