Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glenn30
hej jag var o köpte mig en s80 2,4T-01 i fredags o på hemvägen började den skaka lite för att mer o mer bli värre skakningar,gick ut o prova dra bultarna men inga lösa,skakningarna är i alla farter,det är bak nånstans det skakar,obalans tror jag inte det är heller för det brukar ju komma i vissa farter bara,nu ikväll samma visa börja skaka lite för att bli värre,stannar till snabbt o kör sen vidare utan problem utan skakningar,varför slutar skakningarna när jag stannat o inte fortsätter sen när jag kör vidare,jag har bytt bromsbackar runtom för att jag trodde det var dem det var fel på,tacksam för snabbt svar.
av glenn30
låter inte som samma problem riktig,ringde nu ikväll upp tjejen jag köpte bilen av o hon sa att oxå märkt det ibland o när den börjar skaka brukar hon bromsa till o att det efter det slutar skaka,vet faktiskt inte vad detta kan vara.
av Johnny83
Precis som Vojje är inne på, när bilen skakar, dra lite lätt i parkeringsbromsen. Slutar skakningarna då så ligger felet i bromsbackarna till p-bromsen. Ganska vanligt
Användarvisningsbild
av ZipZero
Hade likadant på min V70 Classic -08. Det ÄR handbromsen som spökar.
Visst är det så att när det börjar vibrera så hänger vibrationerna med ända tills man står nästan still?
Prova att släppa på justeringen vid spaken några varv och provkör.
Förmodligen är det excentrarna i hjulen som kärvar så att backarna inte går tillbaks. Då får man det fenomenet att det börjar vibrera efter en stunds körning...Ta isär och smörj upp.
Handbromsen får INTE ta någonting före första hacket.
Lycka till!

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]

Jämfört olika försäkringsbola[…]