Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min sambo ska dra hästsläp som väger en del, ska man köra automat lådan på manuellt läge? Min sambo är van vid att köra hästsläp men då har det varit med äldre bilmodeller 745,855 automatare.

Bilen min sambo ska köra är en xc70 D5 awd MY12.
I min Geartronic låses växeln i högre utsträckning vid manuell körning, vilket lär minska värmeutvecklingen i lådan, så helt fel tänkt är det inte. Fast jag skulle i ditt läge köra som vanligt och istället byta olja varje 5-6000 mil för att hålla lådan i bästa skick om du drar mycket släp.
StringerBell skrev:I min Geartronic låses växeln i högre utsträckning vid manuell körning, vilket lär minska värmeutvecklingen i lådan, så helt fel tänkt är det inte. Fast jag skulle i ditt läge köra som vanligt och istället byta olja varje 5-6000 mil för att hålla lådan i bästa skick om du drar mycket släp.
Trådskaparen har generation II av Geartronic vilket gör att den alltid kommer att sträva att gå på full lockup till skillnad mot generation I som ofta använde sin slipping lockup funktion
Henry_Fågeljazz skrev:Generation II av Geartronic?

När kom denna "generation"? Vad är skillnaden mot tidigare?

/H

Finns från och med MY11 kanske sena MY10? Då det gäller Volvo alltså
Lådan är helt omarbetad, såväl hårdvara, som mjukvara
Bland annat snabbare ventilpacket vilket gör växlandet rappare, annan "styrdator"
Lågfriktionslager
Förbättrad torsiondämpning, som är anledningen till att man nu kan köra på full lockup nästan hela tiden
Jag tror även att den bantade och blev lättare

Första generationen kom 2002 och gen II 2010
Ja, just det, det har jag läst om på Aisins egen sida. Då är det mer än bara mjukvaran, då.

Det jag gör, när jag har något tyngre efter bilen, är följande (beroende på omständigheterna, förstås), som här listas i "vanlighetsordning":
  1. Slår på HDC när jag ska backa och finjustera. Oavsett framkomligheten så justerar det hur motorn reagerar på gaspådrag, vilket gör det enklare att finlira. Fungerar bara i läge R och 1.
  2. Övergår till manuell växling i branta nedförsbackar, för att tvinga upp motorvarvet och då få lite mer motorbromsning.
  3. Övergår till sportläge om jag inser att nu kommer det att gå tungt och vara besvärligt att dra vagnen. Motorn ligger då redan från början vid ett varvtal som ger möjlighet till högre effektuttag. Ett alternativ kan vara manuellt växelval här också. Beror på hur fort jag tror att det ska gå, när besvärligt område passeras. Det är olika om det är skumpigt eller slätt men halt. Det senare både tillåter och kräver högre fart.
Notera nu att detta är undantagsfall, utom möjligen det första, som jag regelmässigt använder vid allt backande som är mer avancerat än bara rakt bakåt med gott om plats.
Det hör till saken att jag ganska ofta drar flaksläp eller husvagn på oländigt underlag.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]