Ja, just det, det har jag läst om på Aisins egen sida. Då är det mer än bara mjukvaran, då.
Det jag gör, när jag har något tyngre efter bilen, är följande (beroende på omständigheterna, förstås), som här listas i "vanlighetsordning":
- Slår på HDC när jag ska backa och finjustera. Oavsett framkomligheten så justerar det hur motorn reagerar på gaspådrag, vilket gör det enklare att finlira. Fungerar bara i läge R och 1.
- Övergår till manuell växling i branta nedförsbackar, för att tvinga upp motorvarvet och då få lite mer motorbromsning.
- Övergår till sportläge om jag inser att nu kommer det att gå tungt och vara besvärligt att dra vagnen. Motorn ligger då redan från början vid ett varvtal som ger möjlighet till högre effektuttag. Ett alternativ kan vara manuellt växelval här också. Beror på hur fort jag tror att det ska gå, när besvärligt område passeras. Det är olika om det är skumpigt eller slätt men halt. Det senare både tillåter och kräver högre fart.
Notera nu att detta är undantagsfall, utom möjligen det första, som jag regelmässigt använder vid allt backande som är mer avancerat än bara rakt bakåt med gott om plats.
Det hör till saken att jag ganska ofta drar flaksläp eller husvagn på oländigt underlag.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.