Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aspen
Hej!
Jag har en v70 -01 som det har kommit ett konstigt oljud höger framhjul de senaste veckorna, det låter precis som det räknar varv när hjulet snurrar. Det låter hela tiden men framför allt när man svänger höger låter det mycket mer än när man kör rakt fram.
Är det någon som har en ide om vad det kan vara?
av TomasL
Det finns ju några olika saker man kan kolla:
Hjullager (hissa upp bilen och rulla på båda hjulen och lyssna, Känn efter glapp)
Kolla även att drivaxelskruven inte sitter löst, dom brukar kunna sitta lite löst och då kan man få oljud.
av aspen
martinpopovac skrev:Menar du att det är ett "klackljud"?
Ja hur ska man förklara!
Ungefär som när man var liten och satt en platbit med klänypa på cykeln mot ekrarna. om du nu vart nå klokare av det!
av aspen
TomasL skrev:Det finns ju några olika saker man kan kolla:
Hjullager (hissa upp bilen och rulla på båda hjulen och lyssna, Känn efter glapp)
Kolla även att drivaxelskruven inte sitter löst, dom brukar kunna sitta lite löst och då kan man få oljud.
Hjullager tycker jag det inte borde vara för det brukar ju inte låta så som det gör nu.
av aspen
Om man säger så här då det låter som om det är något som tar i en gång när hjulet rullar ett varv alltså ju snabbare man kör ju mer låter det.
Det lustiga är ju när man svänger höger låter det riktigt högt.
Senast redigerad av 1 aspen, redigerad totalt 0 gånger.
av TomasL
aspen skrev: Hjullager tycker jag det inte borde vara för det brukar ju inte låta så som det gör nu.
Nä, låter det som "plastbit + klädnypa" så är det nog inte hjullagret.
Har varit med om liknande ljud på en bil och då var det hjulskruvarna som hade börjat lossna så själva fälgen satt alltså lite löst.
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]