- sön 22 jan 2012, 14:43
#610225
Nu har jag snart ägt min "nya" XC70 i två månader och jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter så här långt. Har inte kört så väldigt mycket men men.
Framkomlighet:
Över förväntan (se separat tråd)
Ekonomi:
Ganska dyr i inköp i jämförelse med andra AWD och även skatten är betydligt högre än många andra, men det visste jag när jag köpte. Förbrukningen ligger lite högre än jag förväntat mig. Jag brukar köra mycket snålt men jag kommer inte under 0,7 även vid mycket försiktig körning. Iofs har värmaren gått en hel del, men det spelar nog inte så stor roll. Färddatorn visar konstant 0,62-0,65 så det är en hel del felvisning.
Körbarhet på landsväg/motorväg:
Ganska bullrig mot vad jag förväntat mig. Inte motorljud utan från drivning och däck. Får se hur det blir med sommardäcken även om jag redan vid provkörningen tyckte den bullrade med dem på.
Rejält svajigare än min tidigare låga S70 2,5T (-99) men inte alls så spårkänslig som den var. Skulle jag köpa en sprillans XC70 skulle jag satsa på, eller åtminstone prova, Four-C. Jag behöver parera lite hela tiden vid farter över 80 km/h. Ovana?
Var helt inne på manuellt växlad bil men med lite erfarenhet kanske en automat passar bilen bättre. Ettan är mycket låg och tvåan är för hög att starta på så det blir mycket växlande i början. Speciellt om man vill köra ekonomiskt. Jag får även en hel del vibrationer/brummande i kupén vid lågt motorvarv. Dock är det där man "tjänar" en del i förbrukning. En automat är dessutom dyrare i skatt.
Interiör och lastning:
Rent sorgligt att Volvo har övergett sina fantastiska framstolar som jag hade i förra bilen. Med mina 189 cm har jag klart sämre stöd under låren i denna bil.
Ganska lite plats bakom mig när jag kör då jag har stolen ganska långt bak, men det visste jag.
Instrument och reglage känns helt logiska och man har god översikt över det mesta. Logiskt och rätt, typiskt Volvo.
Skinnklädseln är också av god kvalitet.
Har galler mellan lastutrymmet och övriga kupén som skallrar lite vid körning på ojämn mark. Jag får titta till det när det blir varmare.
Lättare att ta sig i och ur bilen iom att den är lite högre.
Lastningen, ja där är det ju "alla rätt". Har inte provat den som dragbil än. Brukar bara dra upp lilla båten med bilen så det brukar inte bli några längre sträckor.
Bra med facken under lastgolvet där många "bra-att-ha-grejer" får plats.
Övrigt:
Iom att den är högre är det lite svårare att borsta bort snön på taket. ("-Tänkte inte på det!")
Lite knepigt att inte kunna fälla upp vindrutetorkarna när man ska sopa bort snön, men det är väl mest en vana.
Snygg!
Fortsättning följer när jag fått mer erfarenheter.
Kör försiktigt därute!
Framkomlighet:
Över förväntan (se separat tråd)
Ekonomi:
Ganska dyr i inköp i jämförelse med andra AWD och även skatten är betydligt högre än många andra, men det visste jag när jag köpte. Förbrukningen ligger lite högre än jag förväntat mig. Jag brukar köra mycket snålt men jag kommer inte under 0,7 även vid mycket försiktig körning. Iofs har värmaren gått en hel del, men det spelar nog inte så stor roll. Färddatorn visar konstant 0,62-0,65 så det är en hel del felvisning.
Körbarhet på landsväg/motorväg:
Ganska bullrig mot vad jag förväntat mig. Inte motorljud utan från drivning och däck. Får se hur det blir med sommardäcken även om jag redan vid provkörningen tyckte den bullrade med dem på.
Rejält svajigare än min tidigare låga S70 2,5T (-99) men inte alls så spårkänslig som den var. Skulle jag köpa en sprillans XC70 skulle jag satsa på, eller åtminstone prova, Four-C. Jag behöver parera lite hela tiden vid farter över 80 km/h. Ovana?
Var helt inne på manuellt växlad bil men med lite erfarenhet kanske en automat passar bilen bättre. Ettan är mycket låg och tvåan är för hög att starta på så det blir mycket växlande i början. Speciellt om man vill köra ekonomiskt. Jag får även en hel del vibrationer/brummande i kupén vid lågt motorvarv. Dock är det där man "tjänar" en del i förbrukning. En automat är dessutom dyrare i skatt.
Interiör och lastning:
Rent sorgligt att Volvo har övergett sina fantastiska framstolar som jag hade i förra bilen. Med mina 189 cm har jag klart sämre stöd under låren i denna bil.
Ganska lite plats bakom mig när jag kör då jag har stolen ganska långt bak, men det visste jag.
Instrument och reglage känns helt logiska och man har god översikt över det mesta. Logiskt och rätt, typiskt Volvo.
Skinnklädseln är också av god kvalitet.
Har galler mellan lastutrymmet och övriga kupén som skallrar lite vid körning på ojämn mark. Jag får titta till det när det blir varmare.
Lättare att ta sig i och ur bilen iom att den är lite högre.
Lastningen, ja där är det ju "alla rätt". Har inte provat den som dragbil än. Brukar bara dra upp lilla båten med bilen så det brukar inte bli några längre sträckor.
Bra med facken under lastgolvet där många "bra-att-ha-grejer" får plats.
Övrigt:
Iom att den är högre är det lite svårare att borsta bort snön på taket. ("-Tänkte inte på det!")
Lite knepigt att inte kunna fälla upp vindrutetorkarna när man ska sopa bort snön, men det är väl mest en vana.
Snygg!
Fortsättning följer när jag fått mer erfarenheter.
Kör försiktigt därute!
Bara Volvo...
V90 -22, 2025-
Tidigare:
142 -72, 1985-1986; 245 -78, 1986-1990; 245 -88, 1990-1996; 850 -93, 1996-2002; S70 -99, 2002-2011; XC70 -09, 2011-2015; XC70 -12, 2015-2025
V90 -22, 2025-
Tidigare:
142 -72, 1985-1986; 245 -78, 1986-1990; 245 -88, 1990-1996; 850 -93, 1996-2002; S70 -99, 2002-2011; XC70 -09, 2011-2015; XC70 -12, 2015-2025