Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av umekille
och på vägarna.
Funderat lite på det nu när polisen
tycks bry sej för mycket om för lite.
Jo att bilen har standard utseende utan
varesig extraljus,klisterdekaler,takräcke,osv
allt som inte är orginal är iögonfallande
och igenkännande på en bil ju. Oftast så blir
sådana bilar inte ens höjda på ögonbrynen av
polisen vid slumpmässig koll efter vägarna och
på rastplatser.
av PTV
Jaha, och vad är det du vill ha fram !?. :D
av llesrof
Det handlar ju om hur bilägaren vill bli uppfattad. Har han/hon en massa klisterremsor, stora fälgar, lysdioder, bildskärmar och bagageutrymmet ombyggt till bashögtalare så uppfattas han/hon annorlunda än den som kör original eller nöjt sig med en uppsättning smakfulla fälgar. Så det är upp till dig om du vill få polisens ögon på dej eller inte. Det måste ju finnas någon anledning till att vissa jämt blir stoppade och råkar ut för otrevliga poliser medans andra nästan aldrig blir stoppade och när de väl blir det så är poliserna trevliga.
Det ligger en sanning i det där. Jag hade för et par år sen en 740 som jag köpte av en kille som sysslade med dragracing, dock inte med 740:in :) . Bilen såg väl normal ut förutom rost vid vänster bakre hjulhus som antagligen orsakats av en mindre bra reparation efter någon mindre krock.
Vad som skilde den från bilar i övrigt var att det satt stora klistermärken med reklam för nitrobränsle
på dom bakre rutorna. Jag blev väl inte stoppad men väl "vallad" hem till parkeringen ett antal gånger innan jag till slut tog bort dekalerna.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Ticken
Sen finns det ju en viss skillnad på att synas.. Och att ge polisen skäl att stoppa. Polisen stoppar dig inte för att du syns.

/Ticken
av llesrof
Ticken skrev:Sen finns det ju en viss skillnad på att synas.. Och att ge polisen skäl att stoppa. Polisen stoppar dig inte för att du syns.

/Ticken
Det beror ju på hur man syns. Personligen är jag övertygad om att det ligger en del erfarenhet i fördomar. Att i princip hela västvärlden har fördomsr mot vita skåpbilar är kanske ingen tillfällighet, för att ta ett exempel. Det är kanske inte heller någon tillfällighet att det ofta snackas om polacker eller balter när det sker en massa inbrott i ett område? Att polisen oftare stoppar bilar som ser ut på ett visst sätt är förmodligen inte heller någon tillfällighet. Jag skulle tro att polisens erfarenhet säger dem att föraren av en sänkt, trimmad och tonad bil med klisterremsor kors och tvärs och spoilers både här och där, oftare bryter mot diverse trafiklagar än föraren av en standardutrustad VW Passat. Passat-föraren får nog inte "snuthäng" lika ofta som den andra föraren. Det kan man tycka vad man vill om, men som jag skrev tidigare, det handlar om hur man vill framstå i andras ögon. Vill man inte ha ögonen på sig så får man agera annorlunda. Vill jag inte få tullarens finger uppkört i röven så kanske jag inte skall se ut som en knarkare när jag skall ut och resa.
Det finns en viss sanning i det gamla uttrycket "Som man är klädd, så blir man hädd".

Mvh GK

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]