Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnet
Hej!

Jag har köpt en "ny" v40 då min förra hade gjort sitt. I bilen sitter det nu en stereo som ser ut att vara från 80-talet samt ett par högtalare som fungerar högst tvivelaktigt.. Jag har inga som helst krav på ljudet i bilen, vill bara ha en stereo med usb-ingång och högtalare som fungerar. Tänker således inte lägga några större summor på det. Problemet är bara det att jag är totalt handikappad när det kommer till ljud och behöver lite hjälp med vilken stereo/högtalare som passar i min bil samt vad man behöver tänka på när man byter (adaptrar och sånt..?). Funderar iaf på denna; http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo ... eo-246761/
och sen finns det ju en herrans massa högtalare att välja på
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Hogtalare/
vilka bör jag skaffa? Bilen är av årsmodel 97.

All hjälp uppskattas!
Användarvisningsbild
av thorell
Jag har ett JBL GTO 5,25-tums kit som frontsystem. Midbasarna passar perfekt i originalhålen i dörrarna med distanser (vilket du behöver oavsett vilka högtalare du än väljer).

Ekonomilösningen när det gäller distanser är att ta orignalhögtalaren och river bort element/magnet och kör lite försiktigt med en Dremmel eller motsvarande för att få till passformen. Vill du köpa distanser finns det hos BRL och liknande affärer. Kostar runt 500-ingen om jag minns rätt.

Diskanterna har jag gjort en tattarlösning på som faktiskt blev riktigt bra. Jag tog Dremmeln och gjorde ett hål i hötalargallret på brädan och satte dem där i.

Det här kitet går att driva med en bilstereo som levererar 50w per kanal. Med min JWC dubbel-DIN låter de bra. Sen jag kopplade dem över ett steg på 2x100w låter de som en dröm.

Baksidan med att sätta ett kit är att du måste dra nya kablar ut i dörrarna och upp till brädan. Fördelen är ett riktigt bra ljud i min mening.

Enklare är att sätta ett par 5,25 tums coaxialer i dörren. Då behöver du bara dra kablar dit (på originalkablarna sitter delningsfilter). Sätter du ett kit medföljer filter som oxå ska kopplas in.

I min installation kompletteras frontsystemet med en JBL 8-tums bas. Jag är jättenöjd med ljudet. Musiken som spelas är framförallt rock och metal. Banden framför de andra är Metallica, Nickelback och Inflames. När det kommer till R'n'B, house och annan musik med riktigt djup bas orkar det inte riktigt hela vägen.
Användarvisningsbild
av thorell
Jag ska kanske tillägga att JBL-kitet kostar runt 800 spänn. Riktigt mycket ljud för pengarna.
av linnet
Tack för ditt svar, jag förstår dock inte mycket av det du skrev. Som sagt, jag är en total nybörjare på området och jag har inga som helst krav på hur det låter, jag vill bara ATT det låter. Har ändå mina hundar med mig nästan jämt så spelar aldrig särskilt hög musik..

Jag formulerar om frågan, hur byter man stereo/högtalare på enklast möjliga vis?
Användarvisningsbild
av thorell
Enklast möjliga lösning (enligt mig)

1. Köp billigaste enklaste stereon som uppfyller dina krav (USB, minneskort eller vad du nu vill ha.
2. Köp ISO-kablage, dvs. kabel som "översätter" Volvos kabelstam till ISO-standard (om det inte sitter en originalstereo i finns redan detta kablage.
3. Köp billigaste 5,25-tums högtalarna du hittar. Coaxialer ska det va, dvs högtalare som spelar hela frekvensområdet.
4. Följ mitt råd vad gäller tattarlösning på distanser eller köp sådana.
5. Montera.

Eventuellt kan denna installation kompletteras med ett extra fack vid stereon. Detta eftersom original sitter det en dubbel-DIN, och de flesta eftermarknadsapparater är enkel-DIN (standardmått för höjden på stereon.
av Axid
Hej jag har ett problem som rör stereo/högtalare så jag lånar denna post.
jag har bytt ut alla högtalare-och huvudenhet samt kopplat in slutsteg etc etc. (är väldig hemma när det gäller sånt) men där imot så får jag det sjukaste och fulaste basljudet jag någonsin hört. jag har kollat frekvenser och allt.. inget fel kan jag hitta. men så igår så pratade jag med en kille som har haft en likadan volvo v40 98 (fas1) som jag har och han prata om att han hade samma problem men det löste han (har han för sig) med att koppla bort den inbyggda baslådan som finns i volvo v40 fas 1.... är det någon som vet var fanskapet sitter jag har sökt på nätet och hittat att det finns en ful liten låda http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=16635173 men jag kan inte hitta vart den skulle sitta???!! hjälp!!! går inte ens att lystna på radio utan att få skit ljud!!! vill på peka att jag tittat lite halv hjärtat runt omkring i bilen men hittar den inte ...
Användarvisningsbild
av thorell
I min installation blir ljudet väldigt dåligt i basregistret om jag låter frontsystemet spela hela vägen ner. Bastonerna från dörrarna krockar med tonerna från suben... Därför klipper jag av fronterna vid 62Hz.

Du har förmodligen ett liknande syndrom. Baslådan sitter höger bak i bagaget som sagt, med ett galler framför. Om du inte sett den när du kollat snabbt kan du knappast ha någon :)
av Axid
thorell skrev:I min installation blir ljudet väldigt dåligt i basregistret om jag låter frontsystemet spela hela vägen ner. Bastonerna från dörrarna krockar med tonerna från suben... Därför klipper jag av fronterna vid 62Hz.

Du har förmodligen ett liknande syndrom. Baslådan sitter höger bak i bagaget som sagt, med ett galler framför. Om du inte sett den när du kollat snabbt kan du knappast ha någon :)
Jag har inte sätt nån när jag tog ut högtalarna ur stolparna bak, men som sakt har inte kollat så noga, får ta en titt i kväll :)

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]