- tor 14 sep 2006, 09:29
#60091
För att man verkligan ska kunna uttnyttja den högre oktanen i högre effekt/lägre förbrukning så krävs ju som jag sade, Knacksensorer, hög komp/överladd + att mapparan går upp till 99 oktan. Och det är väl bara på turbomodellerna allt detta finns?
greeeken skrev:Visst klarar de högre oktan, men det är ju att elda för kråkorna att köpa dyrare bensin än man behöver.VolvoB20 skrev:Dom klarar det utan problemgreeeken skrev: Sant så santFunkar det på alla modeller, det måste ju till följande
De inte många som vet om det.
-Knacksensorer som kan styra tändning
-Tillräckligt hög kompression
-Mapparna i motordatorn måste vara definerade upp till 98 oktan
Trodde det bara var turbomodellerna som hade alla dessa 3 villkor uppfyllda.
Det har funnitts 99 100 o 102 oktan i andra länder ganska länge nu
För att man verkligan ska kunna uttnyttja den högre oktanen i högre effekt/lägre förbrukning så krävs ju som jag sade, Knacksensorer, hög komp/överladd + att mapparan går upp till 99 oktan. Och det är väl bara på turbomodellerna allt detta finns?
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.