Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Edgar84
Hallå

Jag har grejat med min V70 -98 SE LTT. Det har varit problem med ABSen.

Det började med att lampan lös längre och längre när man startat bilen men lampan slocknade när man rullat iväg en bit. Tillslut lös den hela tiden. När man läste av felkoden sa den fel höger bak. Exakt vilken kod det är kommer jag inte ihåg. Nu har jag bytt båda sensorerna bak (de kommer i par). Felkoden fanns kvar trots att batteriet varit bortkopplat en längre tid. Då nollade jag felkoden och lätt bilen stå på med tändningen påslagen. Då återkommer felkoden efter typ sju minuter och den visar återigen fel höger bak. Bilen har stått stilla hela tiden.

Nu undrar jag om bilen måste rulla en bit för att nollställa felkoden. Detta har jag hört bilen har som säkerhetssystem.

ELLER kan det vara fel på lödningarna i absboxen?
Användarvisningsbild
av RaptorX
Har du nollat felkoden med instrument?
Och ja visst kan det va boxen är ju en klassiker.
Användarvisningsbild
av RaptorX
Ja det är det, men har du bytt givarna och är bombis på att dom funkar så skulle ja satsa på abs styrisen, ta väck den och kolla efter spruckna lödningar och löd om, (om du har kunskapen om det)
av Edgar84
tjena

det har jag inte gjort. hur gör man det mer exakt?

man ser till att det finns ordentligt med djup i dem eller?

jag ska kika på det om felet inte avhjälps med en provtur. eller ska provturen behövas om man släcker felkoden med en dator?
Användarvisningsbild
av Vojje
Edgar84 skrev:tjena

det har jag inte gjort. hur gör man det mer exakt?

man ser till att det finns ordentligt med djup i dem eller?

jag ska kika på det om felet inte avhjälps med en provtur. eller ska provturen behövas om man släcker felkoden med en dator?
Kransarna ska vara hela, utan sprickor och gärna rena. Prova att borsta dem eller rengöra dem på annat sätt.

Ta förresten gärna en provtur. Alltid trevligt :D . Vem vet vad som kan hända med tändningen på i 7 minuter :???: .

Måste vara ngt sorts rekord :lol: .
av Edgar84
hallå

fick igenom bilen på besiktningen så jag har varit och kört och inte haft tid att skriva här :)

ABS lampan slocknade när bilen kommit upp i lite fart. så det verkar som att min pc med obd sladd inte kunde släcka felkoden ordentligt utan att bilen själv ville släcka den.

(hade ett problem med att bromslampan lös också men det berodde på att jag inte skruvat på locket till bromsvätskebehållaren)

Alla är vi olika. I kanske uppskattat 60-70% […]

Inget flöde alls? Absolut att termostaten int[…]

Hej! Nu efter 28000mil så vill min V70 -12[…]

240 med "specialvagnsnummer"

Tackar! :-) Jo jag föll för denna ocks[…]