Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Hade isär och bytte topplagringarna idag. Nu verkar det som drivknuten på höger sida, den inre, har glidit ur sig själv?? Den glappar som fan osv.

va fan kan ha hänt?? Har den alltså glidit ur när jag vikit ut spindeln för att ta bort fjäderbenen? och går det att trycka in den igen eller vad fan ska jag göra? Måste ha bilen imorgon då jag ska åka hem 30 mil till göteborg. Eller måste jag rent av köpa en ny jävla drivknut?

Satanshelvetesarselhål, precis när jag blivit klar efter att ha jävlats med bilen hela dagen........ :-(O)
Senast redigerad av 1 bensinskalle, redigerad totalt 0 gånger.
Hej! Detta är lätt hänt om man inte är försiktig med drivaxeln när man är där och skruvar.
Det är igentligen bara att plocka ihop knuten igen men det är lite klurigt. I själva koppen sitter en bit som drivaxeln är iskjuten i. Runt denna bit ligger 4 ? kulor som spårar i både biten i mitten och i koppen. Det lättaste är om man gör detta på bänken och inte med drivaxeln monterad på bilen. Underlättar om man får bort drivaxeln helt från biten som spårar i koppen. Då blir det lättare att få ihop det. Glöm inte fett och nya klämmor till damasken.
Okej, de låter ju som det inte är helt kört m.a.o.

Hur får man enklast ut skiten då? Axeln i lådan är väl bara att rycka ur ( eller kommer det välla ur olja då? ), överfallet bort. Muttern bort i navet. Går det att lirka ur skiten sen eller måste jag släppa fjäderbenet igen? Och hur kan man då förhindra att samma sak händer igen när det ska dit igen...?
av TomasL
Ryck ut hela axeln.
Det kan läcka ut lite olja ur lådan och sätt gärna för något för hålet så att det inte kommer in någon smuts.
Senast redigerad av 1 TomasL, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ja nu är det fixat, äntliiiiiigen. Det är ju lite som vanligt. Köpte topplagringar och fjädersäten på biltema i förrgår, började mecka med det idag, tidigt. Kränghämmarstagen lossade inte, så jag fick kapa sönder dem och åka till biltema igen och köpa nya sådana. Plockade isär och passade på att sätta in nya fjädrar ;). Satte ihop allt igen, och när jag lyckats böka ihop fjäderbenen och spindeln och gjort klart så upptäckte jag att innerknuten var helväck. Börja plocka isär igen. Gick inte att separera spindel och spindelled tyvärr, helt omöjligt att bända isär p.g.a. att länkarmen fjädrar upp extremt mycket... Så de slutade med att ok, fjäderben och spindelleden åkte väck för att få ur drivaxelpaketet. Sen var det bara att ordna till det med kulorna. Och nu är det äntligen klart, får fan hoppas de håller sig i trim nu ett tag...

Jävla konstig knut btw, smart på sitt sätt men ändå skitkorkat att inte ha något stopp på den, för det krävs ju fan inte mycket för att det ska glida isär... Hade jag inte dragit ihop axlarna med ståltråd så hade det glidit isär flera gånger vid monteringen... På audiknutar, i alla fall de jag pillat på, är det nästan omöjligt att få isär knuten.

Aja tack så mycket för hjälpen Mattilacken och TomasL!! Satan vad jag hade sovit dåligt om ni inte gett mig tipsen ;)
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]