- lör 21 jan 2012, 18:44
Har problem med haldexen, driver bara cirka 2-3min efter att motorn startats felkoden som kommer upp är DEM-0006.
Det började med att felmeddelandet "antisladd service erfordras" kom upp och jag märkte att bilen ej hade drivning bak.
Bilen lämnades till volvo verkstan för service samt felsökning. Bilen hämtades och fick utskrifter på olika felkoder
följande: BCM_0094 kommunikationsproblem med DEM Felkoden funnen aktiv
CEM-1A64 kommunikations problem med AOC-styrenhet signal saknas Felkoden funnen aktiv
DEM-0006 Matarpump felaktig signal Felkoden funnen INTE aktiv
Verkstan sa att det bara var att byta DEM samt AOC pump ca 20000Kr
Det konstiga var nu att antisladd meddelandet kom upp bara jag vred på tändningen
och att bilen inte hade en tillstymmelse till drivning bak!
Började luska lite på olika forum och fick fram att man skulle kolla säkringen till DEM,
men på säkringsplatsen för awd satt ingen säkring, verkstan hade satt den bredvid på en plats som var oanvänd!
Satte tillbaks 7.5A säkringen på rätt ställe enligt instruktionsboken.
Antisladd meddelandet försvann och bilen blev furhjulsdriven någon minut igen som vanligt
men antisladd lampan kommer inte upp igen. Kollade felkoderna efter hemkomst från verkstan med ppc och de utskrivna stämde med PPC.
Efter platsbyte på säkringen och borttagning felkoder kommer enbart DEM-0006 upp
Det känns inte tryggt att om mekanikern kollat säkringen sen satt tillbaks den på fel plats och sen kopplat upp den mot datorn
och fått ut felaktiga felkoder!!! SERIÖST?! NOT!!
Har kollat pumpen med direktström den går men efter ca 2 sek riktigt trögt .
Känns som att man vill byta en sak i taget när det handlar om så här dyra delar och börja med det billigaste; givare sen pump
och sist DEM. Verkstan skulle ju byta allt samtidigt i allafall!
Det började med att felmeddelandet "antisladd service erfordras" kom upp och jag märkte att bilen ej hade drivning bak.
Bilen lämnades till volvo verkstan för service samt felsökning. Bilen hämtades och fick utskrifter på olika felkoder
följande: BCM_0094 kommunikationsproblem med DEM Felkoden funnen aktiv
CEM-1A64 kommunikations problem med AOC-styrenhet signal saknas Felkoden funnen aktiv
DEM-0006 Matarpump felaktig signal Felkoden funnen INTE aktiv
Verkstan sa att det bara var att byta DEM samt AOC pump ca 20000Kr
Det konstiga var nu att antisladd meddelandet kom upp bara jag vred på tändningen
och att bilen inte hade en tillstymmelse till drivning bak!
Började luska lite på olika forum och fick fram att man skulle kolla säkringen till DEM,
men på säkringsplatsen för awd satt ingen säkring, verkstan hade satt den bredvid på en plats som var oanvänd!
Satte tillbaks 7.5A säkringen på rätt ställe enligt instruktionsboken.
Antisladd meddelandet försvann och bilen blev furhjulsdriven någon minut igen som vanligt
men antisladd lampan kommer inte upp igen. Kollade felkoderna efter hemkomst från verkstan med ppc och de utskrivna stämde med PPC.
Efter platsbyte på säkringen och borttagning felkoder kommer enbart DEM-0006 upp
Det känns inte tryggt att om mekanikern kollat säkringen sen satt tillbaks den på fel plats och sen kopplat upp den mot datorn
och fått ut felaktiga felkoder!!! SERIÖST?! NOT!!
Har kollat pumpen med direktström den går men efter ca 2 sek riktigt trögt .
Känns som att man vill byta en sak i taget när det handlar om så här dyra delar och börja med det billigaste; givare sen pump
och sist DEM. Verkstan skulle ju byta allt samtidigt i allafall!
Senast redigerad av 1 DennaFRT, redigerad totalt 0 gånger.
- By ljushuvud