Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:
kamilenski skrev:
När jag bytte från vanliga till V formade samma dim, ökade min dieselförbrukning i Peugeoten från 0.55 till 0.62 !
Detta kollades vid pumpen!
Har du funnit några felkoder på Peugeoten?
Är hemma imorgon. Ska testa på alla 3. Ska försöka skanna bruksmanualen för att ni ska kunna läsa lite om instrumentet.
av llesrof
kamilenski skrev:
llesrof skrev:
dieselmagnus skrev:Bredare däck med lägre profil drar mer soppa pga högre rullomkrets men framför allt mer yta mot vägbanan ger en högre friktion. Vad har du för däcktryck? Många kör med alldeles för lågt däcktryck.
Nja, det verkar inte vara så. Teknikens Värld testade detta för några år sedan och skillnaden var försumbar. Vill minnas att de testade 16, 17 och 18 tum av samma däckmodell.
De kan testa vad de vill. När jag bytte från vanliga till V formade samma dim, ökade min dieselförbrukning i Peugeoten från 0.55 till 0.62 !
Detta kollades vid pumpen!
Det är möjligt, men då bytte du till en annan modell av däck.
Det är klart att bredare däck drar mer soppa pga högre friktion. HUR mycket det spelar in är en annan roll. När jag hade min SAAB 9-5 aero men 18" Kumho med 3,5 bar i drog den 0,9. När jag sedan bytte till dubbfria vinterdäck 16" med 3 bar så sjönk förbrukningen med 1,2dl/mil. Fabrikatet har stor betydelse V-format låter mer och drar mer enligt en hel del på olika forum.
dieselmagnus skrev:Det är klart att bredare däck drar mer soppa pga högre friktion. HUR mycket det spelar in är en annan roll. När jag hade min SAAB 9-5 aero men 18" Kumho med 3,5 bar i drog den 0,9. När jag sedan bytte till dubbfria vinterdäck 16" med 3 bar så sjönk förbrukningen med 1,2dl/mil. Fabrikatet har stor betydelse V-format låter mer och drar mer enligt en hel del på olika forum.
V-låter mycket mer! Som en RYSK TANK! Kommer aldrig mer att köpa däck med V mönstret!

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]