Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bjornn
Jikå skrev:
Bjornn skrev:
Jikå skrev:Har en -00 och de enda "värre" fel jag har haft är vattenpumpshaveri (med kylarhaveri som följd pga att jag var korkad ;) ) och nyligen gick troligtvis kupéfläkten hädan, annars har det bara bytts slitdelar på den. Bilen har gått 28000 mil ungefär och jag är nöjd måste jag säga :)
Vattenpumpshaveri är ju väldigt ovanligt, skulle tro att det isåfall när det inträffar beror på dålig service eller felmontering.
Nja "trissan" i pumpen består ju av plast så tycker inte det är någon sensation,och denna var ju originalmonterad och gick ca 27000 mil innan den gick. Tycker snarare att de som håller 40000 mil är mer av en sensation. Men det är nog som du säger, en underhållsfråga :)
Man bör ju byta vattenpumpen då man byter kamrem, vet att Volvo inte har det som rekomendation, men det är vansinnigt att chansa på att den håller, föstår inte att de inte har en riktig rekomendation om att alltid byta pumpen.
Många andra verkstäder som också jobbar med Volvobilar rekomenderar att vattenpump och löphjul alltid ska bytas, annars lämnas ingen garanti, även om man monterar Volvo delar.
Byter man alltid pumpen vid kamremsbyte så slipper man problemet, mkt billigare att byta pumpen några gånger då man ändå har allt demonterat, än att behöva renorvera en skadad motor, lätt att vara dumsnål.

Hej! Jag har ett märkligt problem med min V[…]

Råd vid punktering

Pumpa och kolla trycket efter en halvtimme innan d[…]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]

Nästa elbil från Volvo?

Vi har nu lagt in EX60 i forumet så vi forts[…]