Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oszkar
Hej, har lite bekymmer med min pärla. Oljetryckslampan börjar lysa ibland i kraftiga svängar och ibland vi acceleration. oftare när den är varm. Har märkt att oljan försvinner ovanligt fort men det är svårt att fylla på rätt mängd då det mest är ''små fläckar'' av olja på stickan (möjligtvis vattenblandat??) Även kylarvätskan försvinner i skaplig takt. Kan det vara så illa att jag fått en spricka i toppen? Kan även tillägga att det är oljigt under bilen... främst på vänstersidan, men droppar inte så vitt jag kan se på gatan.

Bilen har gått nästan 30. Bör jag oroa mig för att viskokopplingen rasar så småningom eller brukar dom hålla länge? Funderar på att byta till Haldex när det finns pengar över till det.

Sen är det en sak till och det är att jag inte kan använda hela tanken. Bilen stannar när det är ca.30L bensin kvar. misstänker att det kan vara nån form av inre läckage i bensinpumpen som då sitter i tanken (kan höra ett vinande bakifrån när bensinen börjar minska i vissa hastigheter).

Några tankar?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du bör ta tag i ditt olje/vattenproblem så fort som möjligt. Gör ett komptest och/eller provtryckning av kylsystemet. Bilen bör inte köras annat än nödvändigt i samband med att få det reparerat.
När det gäller bensinpumpen så är den uppenbara åtgärden att ta ur den och kontrollera.

Mvh GK
av Henke3
du har en pump i högra halvan av tanken, som dels pumpar bränsle till motorn, dels pumpar bränsle till den vänstra halven där det sitter en ejektor som drar med sig bränsle från den vänstra halvan tillbaka till högra halvan.
Eftersom bara kan använda ca halva din bränslemängd tyder det på att denna ejektorkrets ej fungerar.
Då tömmer du den högra halvan helt = soppa torsk.
Du har två nivågivare, en i varja halva av tanken, och detta verkar funka eftersom du ser ca halva tanken kvar på mätaren.
av Bjornn
Har du någon olja i expantionskärlet? Isåfall kan det vara läckage i kylare, händer att oljetrycksledningen i kylaren börjar läcka och då hamnar det olja i kylsystemet och vatten i oljan.
Dock ser du inte det på oljestickan, eftersom vattnet hamnar lägre än oljan, det du har på stickan är kondens och beror på att du kör smårundor.

Läckan kan bero på ett läckande tryckrör till kylaren, läckande retur till turbon, läckande vevaxeltätning eller annat.
Har du högt vevhustryck? Det orsakar nämligen läckagen.

Som tidigare skrev angående bränsleproblemet så sitter det en spolpump i tanken som matar bränse till andra halvan där bränslet går ut till motorn, byt pumpen.
Är inte kul att byta denna pump, de är ganska dyra också, men har man tid och ork så kan man hänga dit en universal på den gamle amaturen.
av Oszkar
Bjornn skrev:Har du någon olja i expantionskärlet? Isåfall kan det vara läckage i kylare, händer att oljetrycksledningen i kylaren börjar läcka och då hamnar det olja i kylsystemet och vatten i oljan.
Dock ser du inte det på oljestickan, eftersom vattnet hamnar lägre än oljan, det du har på stickan är kondens och beror på att du kör smårundor.

Läckan kan bero på ett läckande tryckrör till kylaren, läckande retur till turbon, läckande vevaxeltätning eller annat.

Som tidigare skrev angående bränsleproblemet så sitter det en spolpump i tanken som matar bränse till andra halvan där bränslet går ut till motorn, byt pumpen.
Är inte kul att byta denna pump, de är ganska dyra också, men har man tid och ork så kan man hänga dit en universal på den gamle amaturen.

Jag har inte upptäckt någon olja i expansionskärlet men vattnet försvinner å andra sidan väldigt fort och jag behöver fylla på ganska ofta då jag ibland upptäcker att det är nästan tomt i kärlet. Eftersom jag inte kan se något på parkeringen så måste ju vattnet försvinna någon annan stans. Borde inte vattnet lägga sig ovanpå oljan??
Fläckarna är ju oberoende på hur långt jag har kört.

Är den här spolpumpen svår att få loss? Jag antar att det är ''luckan'' på högra sidan i bagaget som ger åtkomst dit.

Och hur kollar man om man har högt vevhustryck? Jag har inga maskiner och bara budgetverktyg.

Bra tips på olja? Använt 0-30 innan.
av Bjornn
Oszkar skrev:
Bjornn skrev:Har du någon olja i expantionskärlet? Isåfall kan det vara läckage i kylare, händer att oljetrycksledningen i kylaren börjar läcka och då hamnar det olja i kylsystemet och vatten i oljan.

Jag har inte upptäckt någon olja i expansionskärlet men vattnet försvinner å andra sidan väldigt fort och jag behöver fylla på ganska ofta då jag ibland upptäcker att det är nästan tomt i kärlet. Eftersom jag inte kan se något på parkeringen så måste ju vattnet försvinna någon annan stans. Borde inte vattnet lägga sig ovanpå oljan??
Fläckarna är ju oberoende på hur långt jag har kört.

Är den här spolpumpen svår att få loss? Jag antar att det är ''luckan'' på högra sidan i bagaget som ger åtkomst dit.

Och hur kollar man om man har högt vevhustryck? Jag har inga maskiner och bara budgetverktyg.

Bra tips på olja? Använt 0-30 innan.
Om bilen inte ständigt ryker vitt, om du inte har olja i expantionskärlet och inget onormalt övertryck i kärlet, då har du ett utvändigt läckage i kylsystemet.
Om läckan inte är så stor så behöver det inte bli nån pöl eller dropp under bilen, om läckar är i exempelvis kylaren eller i närheten av turbon så kan det mesta hinna avdunsta innan det rinner ner på marken.
Det kan också va fel på kylarlocket, då släpper locket ut vatten medans du kör hårt, men sen läcker det inget.
Det kan också läcka ifrån värme-elementet inne i bilen, eller rören till det, då rinner det ofta ut på golvet i bilen i isoleringen under golvmattan där man inte ser det.
Man får provtrycka kylsystemet för att upptäcka vart läckan är.

Oljan lägger sig alltid på vattnet, dvs om man har vatten i oljan så är det i botten av oljan.

Vevhustrycket kollar man lätt, bäst är att göra det då motorn är kall.
Man startar bara motorn på tomgång lossar oljepåfyllingslocket och lägger handen sluten över påfyllningshålet, då ska man känna ett sug, gör man ej det så fungerar vevhusventilationen dåligt, då får man fixa det innan man byter ut de skadade tätningarna som läcker ( om det nu är tätningar som läcker).

Tyvärr så är bränslepumparna ett elände att komma åt på dessa bilar.
Till att börja med så finns inga luckor för pumparna genom golvet.
För att kunna ta upp pumparna ur tanken så måste hela bränsletanken demonteras, och då måste även kardanaxlen och viskokopplingen demonteras, alla anslutningar till bränsletanken måste lossas inklusive tankpåfyllningsrör och tankventilationsrör.
Ovan tanken ligger massor med bränsleledningar som brukar vara i dåligt skick och behövs förmodligen bytas ut.
Slangklämmor och anslutningar till bränsleledningar som måste lossas brukar vara upprostade och går inte lossa normalt, utan man får klippa bort dem och improvisera.
När tanken ska återmonteras så måste alla ledningar på tanken tejpas fast i urgröpta kanaler ovan tank så att de inte kläms, och så man kan få tanken på plats igen.
Man måste abosolut räkna med att mkt som är i dåligt skick kommer gå sönder under arbetets gång, och det kan mkt väl sluta med att man behöver några nya bränsleledningar, slangklämmor, tätningar, silvertejp och kanske 2st nya tankamaturer som kostar omkring 4000 kr st.

Har man ingen erfarenhet av detta så kommer det bli ännu mer problem.

Tankamaturerna sitter på varsin sida i framkant av bränsletanken i nederkant snett lutade bakåt, där vägsalt och vatten har korriderat på dem sen bilen var ny, allt salt och vatten åker ständigt upp över tanken på alla bilar, det stannar där och bildar ett slags dam då det är torrt väglag och orsakar att bränslerör och slangklämmor rostar sönder.

Jag har en likadan motor och kör alltid Castrol Magnetec 5w/40 den fungar utmärkt.
av Oszkar
Ingen rök och trycket verkar normalt. Locket är helt men kan dock höra ett litet litet vinande från den lilla slangen som sitter i överkant men knappast att det skulle kunna läcka så mycket där. Hur gör man om man skall provtrycka systemet då?

Tack för tipset ska kolla vevhustrycket imorgon.

Hmm.. det sitter en lucka i bagaget på högersidan... tycker det borde vara till tanken eftersom den sitter där under.

Och den fläckiga stickan borde inte vara något problem då? (mer än att det är svårt att se hur mycket man fyller på)
Användarvisningsbild
av ketto
Oszkar skrev:Och sen var det det här med viskokopplingen... Någon som har koll på hur länge dom håller? Kör inte särskilt mycket terräng.
Kan hålla hur länge som helst! Har man bara koll på däcktryck, mönsterdjup och samma märke/mönster på däcken så är de inga problem!

Sällan en visco pajar, mer vanligare me hylsan/vinkelväxel!
av Henke3
Jag har original visco på min, har nu gått 37000 mil. Däremot har hylsan och vinkelväxel bytts en gång.
Kardanaxeln är original, varken stödlager eller knutar är bytta. Fyllde fett i främre knuten vid vinkelväxelbytet.

Fick underkänt på fästet för […]

Hej! Jag har ett märkligt problem med min V[…]

Råd vid punktering

Pumpa och kolla trycket efter en halvtimme innan d[…]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]