Oszkar skrev:Bjornn skrev:Har du någon olja i expantionskärlet? Isåfall kan det vara läckage i kylare, händer att oljetrycksledningen i kylaren börjar läcka och då hamnar det olja i kylsystemet och vatten i oljan.
Dock ser du inte det på oljestickan, eftersom vattnet hamnar lägre än oljan, det du har på stickan är kondens och beror på att du kör smårundor.
Läckan kan bero på ett läckande tryckrör till kylaren, läckande retur till turbon, läckande vevaxeltätning eller annat.
Har du högt vevhustryck? Det orsakar nämligen läckagen.
Som tidigare skrev angående bränsleproblemet så sitter det en spolpump i tanken som matar bränse till andra halvan där bränslet går ut till motorn, byt pumpen.
Är inte kul att byta denna pump, de är ganska dyra också, men har man tid och ork så kan man hänga dit en universal på den gamle amaturen.
Jag har inte upptäckt någon olja i expansionskärlet men vattnet försvinner å andra sidan väldigt fort och jag behöver fylla på ganska ofta då jag ibland upptäcker att det är nästan tomt i kärlet. Eftersom jag inte kan se något på parkeringen så måste ju vattnet försvinna någon annan stans. Borde inte vattnet lägga sig ovanpå oljan??
Fläckarna är ju oberoende på hur långt jag har kört.
Är den här spolpumpen svår att få loss? Jag antar att det är ''luckan'' på högra sidan i bagaget som ger åtkomst dit.
Och hur kollar man om man har högt vevhustryck? Jag har inga maskiner och bara budgetverktyg.
Bra tips på olja? Använt 0-30 innan.
Om bilen inte ständigt ryker vitt, om du inte har olja i expantionskärlet och inget onormalt övertryck i kärlet, då har du ett utvändigt läckage i kylsystemet.
Om läckan inte är så stor så behöver det inte bli nån pöl eller dropp under bilen, om läckar är i exempelvis kylaren eller i närheten av turbon så kan det mesta hinna avdunsta innan det rinner ner på marken.
Det kan också va fel på kylarlocket, då släpper locket ut vatten medans du kör hårt, men sen läcker det inget.
Det kan också läcka ifrån värme-elementet inne i bilen, eller rören till det, då rinner det ofta ut på golvet i bilen i isoleringen under golvmattan där man inte ser det.
Man får provtrycka kylsystemet för att upptäcka vart läckan är.
Oljan lägger sig alltid på vattnet, dvs om man har vatten i oljan så är det i botten av oljan.
Vevhustrycket kollar man lätt, bäst är att göra det då motorn är kall.
Man startar bara motorn på tomgång lossar oljepåfyllingslocket och lägger handen sluten över påfyllningshålet, då ska man känna ett sug, gör man ej det så fungerar vevhusventilationen dåligt, då får man fixa det innan man byter ut de skadade tätningarna som läcker ( om det nu är tätningar som läcker).
Tyvärr så är bränslepumparna ett elände att komma åt på dessa bilar.
Till att börja med så finns inga luckor för pumparna genom golvet.
För att kunna ta upp pumparna ur tanken så måste hela bränsletanken demonteras, och då måste även kardanaxlen och viskokopplingen demonteras, alla anslutningar till bränsletanken måste lossas inklusive tankpåfyllningsrör och tankventilationsrör.
Ovan tanken ligger massor med bränsleledningar som brukar vara i dåligt skick och behövs förmodligen bytas ut.
Slangklämmor och anslutningar till bränsleledningar som måste lossas brukar vara upprostade och går inte lossa normalt, utan man får klippa bort dem och improvisera.
När tanken ska återmonteras så måste alla ledningar på tanken tejpas fast i urgröpta kanaler ovan tank så att de inte kläms, och så man kan få tanken på plats igen.
Man måste abosolut räkna med att mkt som är i dåligt skick kommer gå sönder under arbetets gång, och det kan mkt väl sluta med att man behöver några nya bränsleledningar, slangklämmor, tätningar, silvertejp och kanske 2st nya tankamaturer som kostar omkring 4000 kr st.
Har man ingen erfarenhet av detta så kommer det bli ännu mer problem.
Tankamaturerna sitter på varsin sida i framkant av bränsletanken i nederkant snett lutade bakåt, där vägsalt och vatten har korriderat på dem sen bilen var ny, allt salt och vatten åker ständigt upp över tanken på alla bilar, det stannar där och bildar ett slags dam då det är torrt väglag och orsakar att bränslerör och slangklämmor rostar sönder.
Jag har en likadan motor och kör alltid Castrol Magnetec 5w/40 den fungar utmärkt.