Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kulisgirl
morson1 skrev:
kulisgirl skrev:Är bilarna så otroligt lite värda?

Tycker den här helt ok när det gäller kostnader i delar. Det mesta går ju att fixa på Biltema. Fast avgassystemet var ingen rolig kostnad ens där...
Nu har jag fördelen att jag har bekanta som kan hjälpa mig att fixa den.
Det dyra är skatten och att den är törstig.

Tycker min borde locka lite mer pga sin utrustning. Men det är ju som sagt en väldigt vanlig bil och köpte själv denna till överpris för 2år sedan.
av *pettson*
morson1 skrev:
kulisgirl skrev:Är bilarna så otroligt lite värda?
Att det finns drösvis med 850 på blocket för ett par tusenlappar tycker jag inte är särskilt konstigt
när jag nu ägt min första 850 ett tag. Tidigare har jag hållt mig till 240/740 (ett 20-tal) och jag
befinner mig nu i chock över hur många "sjukdomar" 850 har. Enda anledningen till att jag inte
hivat bilen än är att jag är kär i motorkaraktären/ljudet, annars hade den pressats för länge sen.
Många av felen är dessutom ganska dyra (sett till bilens värde) att lämna in för att få åtgärdare
om man inte kan laga det själv. Så jag förstår mycket väl om "svensson", och även volvo-raggare
drar sig för att köpa en gammal 850. Synd egentligen, väldigt trevliga bilar, särskilt när dom var nya.

Just my two cents..
Det känns som om du missuppfattat mycket om dessa bilar. Du får naturligtvis ha din åsikt och till viss del kan jag förstå varför den finns.

Det är inte barnsjukdomar, dom klarades av 92-93 och ska inte finnas kvar idag om ägaren till bilen under dåvarande tid tog hand om den.
Det är inte ens sjukdomar vanligen. Det är eftersatt underhåll på 80% av det som finns till salu i olika grader, och det är så att när ingen vill betala för bilen när den säljs så servas den heller inte och repareras inte heller korrekt, men det ljugs väldigt friskt när det ska säljas. Ser vi till hur undersökning av bilarna går till vid köp så är det inte många besiktigar av bilen. Du behöver bara kika härinne i forumet så kommer frågan upp ibland hur man enklast kopplar förbi ABS lampan eller hur man enklast kopplar förbi nåt annat.
Det är som sagt inte att reparera, det är att dölja, alla säger att man *bara* ska köra bilen ett tag till och sen skrota *det är inte värt reparationskostnaderna* och sen händer inte skrotning. Ofta byter den ägare istället för några tusenlappar kort efter. Många tror sej göra ett klipp just på att den verkar felfri, obesiktigad eller besiktigad av nån som inte kan biltypen framförallt. Den som köper den trots allt får ta över alla problem som tidigare ägare ackumulerat.
Problem som inte finns när just bilen har fått sin omsorg. Det finns liksom inget ömtåligt i en 850 utan den kräver underhåll precis som allt annat.

Priset för att fixa sakerna på verkstan är ungefär samma verkstadskostnad som en 740 eller 940. Det är möjligen packbox mellan motor och låda eller kopplingsbyte som är en större skillnad. Delarna kostar lika mycket om vi snittar det.
Det är precis lika gott om oservade och trasiga och fejkade 740s och 940s. Men där är skillnaden att där förväntar man sej att fel finns och ingen döljer dom.
Där köper man bilen medveten om felen och blir därför inte särskilt irriterad när det ska lagas.

Fungerar bilen som den ska och den fått sin omsorg så har man samma totala ägandekostnader över året som vilken 740 som helst.
av morson1
*pettson* skrev:Lång utläggning
Ja felen/bristerna går kanske ofta relatera till eftersatt underhåll, jag valde termen sjukdomar (inte barnsjukdomar). Sköter man inte sig själv blir man sjuk, sköter man inte bilen blir den sjuk. Dock blir bilar olika mycket sjuka beroende på hur de är konstruerade. Precis som jag får ha min åsikt så får du ha din, och du tycker att det finns inget ömtåligt på en 850. Och visst en 240/740 har också fel, men felen är sällan av sådan art att de väsentligt påverkar bilens funktion.

Jag tänker som du, jag vill laga det som är fel, inte fuska. Då blir det dyrt med en gammal 850, väldigt dyrt (återigen sett till bilens värde). Har ägt min bil några månader nu och har redan lagt ner en ansenlig summa på den, ändå finns det minst lika mycket till att åtgärda, det har knappt någon ände. Då kanske man kan tycka att bilens underhåll är grovt eftersatt av tidigare ägare, vilket kanske är fallet. Varför? Jo för att inte många vill lägga så mycket pengar på en gammal bil som en 850 kräver om den ska hållas "frisk".

Som exempel kan tas de kära bakvagnsbussningarna som jag bytt. Även 240 har bakvagnsbussningar, och dom blir glappiga, men dom havererar inte fullständigt om man inte utsätter bilen för något extraordinärt. Nästa exempel är spännrulle till multiremmen som jag också bytt. Ingen stor sak kan tyckas, kostar några hundringar, men på 240 finns inte detta överhuvudtaget. Förstår du hur jag tänker? 850 är på många sätt en mer komplicerad konstruktion, sådana kostar mer att underhålla.

Vi har båda väldigt bestämda åsikter och tycker olika, men det är väl tur att inte alla tycker lika.. :)
av Bjornn
Felen beror oftast på att bilarna är äldre och att ägarna tror att bilen ska rulla i evigheter utan att något ska behövas bytas ut.
När man har en välskött 850 i bra skick så rullar den i massor med år utan att man behöver göra något alls med den.

Om bilen är lite värd spelar ingen roll, vill man ha en bil som rullar och är pålitlig så är det bara att byta ut alla dåliga delar.
De man lägger på bilen, mer än va marknadsvärdet är får man igen genom att den rullar länge.

Enkla spartips som man spar mycket pengar på är.

Använd bromsarna mycket, ju mer du bromsar ju längre håller bromsarna.
Underhåll bromsarna 1 gång om året, dvs plocka bort belägg, kontrollera bromsok så de fungerar väl SOM MAN SKA GÖRA VARJE ÅR.
Rengör bromsokets byglar ifrån rost där bromsbeläggen löper och smörj rikligt med kopparpasta i bromsbeläggets anliggning emot byglen innan bromsbeläggen monteras.
Ser man att ett bromsok fungerar sämre, har skadad damask, eller går trögt att trycka in så byt ut det mot ett nytt direkt, snåla inte med att återmontera det då kommer det bli dyrare för dig, kör man omkring med det så kommer det förstöra bromsbeläggen och bromsskivorna, sen måste man plötsligt byta både ok och bromsskivor.

Samma gäller bak, misstänker man att ett bromsok inte fungerar fullständigt som det ska så byt det direkt, och underhåll det ordentligt 1 gång om året.

Är dina bromskivor redan rostskadade, dvs rost på skivan där bromsbelägget ligger an så är det redan för sent, kör med det till det är helt sönderrostat, byt sedan ut det och sköt det ordentligt så upprepas det inte.

Jobbar på bilverkstad, och vi byter i stort sett aldrig ut bromsskivor för att de är utslitna, utan för att de inte alls är underhållna, när bromsbeläggen rostar fast så rostar bromsskivorna sönder och måste bytas ut, eller för att bromsoken är i så dåligt skick att de förstört bromsskivorna.
Folk verkar tro att bromsarna aldrig behöver underhållas

Bromsskivor ska kunna hålla i över 15år kanske till med 20år om man sköter dem, lite beroende på hur mkt man kör, men så som folk snålsköter sina bromsar så känns det som de behöver bytas vart 5år.

Kör inte omring med skadad drivknutsdamask, då får man in grus och skit i knuten och plötsligt behöver man byta drivknut helt i onödan för flera tusen kronor.
Yttre drivknutsdamasker håller i cirka 4år, sen ska de bytas, ser man att de är spruckna så kan man va smart och byta dem innan de går sönder så det inte blir betydligt dyrare.
Byt höger och vänster sida samtidigt.

För att spara pengar då det gäller trasiga styrleder, så va inte dum och bara byta ut en trasig styrled (du kommer garanterat inte spara pengar på det), byt ut båda styrdleder och båda styrstag innan du gör en hjulinställning så håller styrinrättningen i massor med år utan att du behöver göra hjulinställning var gång en enstaka led går sönder, kontrollera även styrväxeldamaskerna, är de spruckna eller sönder så byter man också dem innan man gör en hjulinställning.

När man ska snåla med sånna här enkla saker så blir bilägandet garanterat dyrare än vad det behöver vara!
Så va inte dumsnål utan sköt om bilen väl så blir det billigare.
av morson1
Bjornn skrev:Om bilen är lite värd spelar ingen roll, vill man ha en bil som rullar och är pålitlig så är det bara att byta ut alla dåliga delar.
De man lägger på bilen, mer än va marknadsvärdet är får man igen genom att den rullar länge.
Om man inte är gjord av pengar är det svårare att motivera för sig själv att lägga 15000 på en bil som är värd 5000. Håller med dig att om man tänker långsiktigt så skulle troligen de 15000 betala sig, men många bilägare tänker kortsiktigt, allra helst med gamla bilar. Jag önskar verkligen att jag kunde "byta ut alla dåliga delar" bara sådär, för jag hade mer än gärna haft en 850 i toppskick. Men har man kraftigt begränsad ekonomi men ändå stort behov av bil så får man släcka dom mest akuta bränderna, som t ex bakvagnsbussningarna nyligen. Jag får leva ett tag till med att en drivknut är kass, bussningarna i framvagnen är kass, yttre bussningarna bak är kass, ECC:n är kass, avgaset läcker, en abs-givare glappar, ventillyftarna knackar, 2:an är trög, stötdämparna är slut, en styrled är dålig osv osv, listan kan göras lång. Bilen i sig har jag som tur är inte gett någonting för, och jag tvekade länge och väl om jag skulle ta över den eller inte, just för att jag märkte en hel del som behövde åtgärdas (då märkte jag inte ens hälften till en början). "Tyvärr" har jag dock som sagt blivit kär i motorn, bilens hjärta, och därför är jag beredd att lägga ut orimligt mycket pengar på bilen, när pengar finns. "Köp en riktig bil från början istället" tycker säkert någon då, men alla har inte dom ekonomiska förutsättningarna som krävs för det.

Vad det gäller bromsar så är det just det jag brukar ha minst problem med då mitt körsätt innefattar motion av bromsarna. Min förra bil (740) körde jag drygt 10000 mil med, jag bytte bromsklossar minst var 2000:e mil men vid varje byte var samtliga ok utan anmärkning. Alltid perfekta värden vid varje besiktning. Men så var det ju en 740... :wink:

Kan tyvärr inte hålla med Pettson om att en 850 kostar lika som en 740 i underhåll. Den sistnämnda är i många avseenden enklare och robustare konstuerad, den är mer oöm helt enkelt. Det blir helt enkelt inte lika många fel på en 740 då det inte finns lika mycket som kan krångla/gå sönder/slitas ut. Faktum är att den dyraste/"finaste" bil jag ägt visade sig vara den sämsta ur hållbarhets/kvalitetssynpunkt, det var en XC70 -03. Den hade gått knappt 4000 mil, redan var båda hjullagerna bak bytta, krängningshämmarstag fram, fjäderbenslagringar fram, spindelleder fram, splinesen till lådan kärvade= trög växling= lådan fick rivas ner, det fanns vibrationer både i ratten och karossen (hjulen balanserades flertalet ggr utan resultat), volvo monterade blyvikt i ratten som dolde en del, men långt ifrån allt, bytte bussningar i subframen som dolde lite till, men inte allt. Så ja, jag må vara gammalmodig, men jag tycker det var bättre förr (förutom säkerheten då..). Menade dock inte väcka ont blod genom att "kritisera" 850 i denna forumsdel, ville bara ge min syn på varför 850 är billiga och svårsålda.
av *pettson*
När man får en 240 eller 740 i samma skick. Är den gratis att underhålla då? Eller iallafall billigare? Och dom går inte sönder efter 20år i tjänst?
Jag har lite svårt att förstå resonemanget som blev.

Man tycker bilarna har mycket problem, har fått bilen antingen gratis eller till ett lågt pris vid införskaffandet. Har inga pengar till reparationer eller iallafall inte mycket av dom, precis som andra inte har det heller när problemet uppstod. Dom reparerar då inte eller gör det inte korrekt, att ta över en sån bil är just att ta över en stor investeringskostnad.
Men ändå är det alltså inte tidigare ägares fel, utan det är då en form av problemkonstruktion som är dyr att underhålla?
Om vilken bil som helst blir lika illa omhändertagen som 850s verkar bli ofta, så fungerar ju den precis lika illa.

Man kan tycka att lambdasonder och insprutning är dyrt att fixa och att det inte går att åka med dom om det strular. Det är helt korrekt. Innan dess tid var det förgasare och gud vet hur många förgasare jag bytt till 240, 740 som strulade på ett eller annat sätt trots ombyggnation och eller renovering tack vare dels dålig tillverkning och för att tidens tand tuggade på dom vad man än tyckte.
Dom senaste elektroniska förgasarna till 740 gjorde inget annat än strulade och ställde till det och fick ersättas med anpassade webrar istället som kostade skjortan för ett kit.
Det fanns alltså körbarhetsproblem som kostade pengar även på äldre bilar. Även bakaxlar som ven så man fick ha hörselkåpor och hjullager samt pinjonglager som skar var en vardag. Med mindre gratis bakaxelbyten som följd. IDAG finns alla dessa delar på skroten billigt. Då fanns inget billigt nånstans att köpa. Inte ens på skroten var det billigt eftersom delarna inte var så gamla då. Idag finns även delar till 850 på skroten billigt och idag är i mångt och mycket 850 och 70s delar väldigt billiga att köpa nya.

Som alltid när man äger nåt så bör man ha stort intresse för det om man inte är gjord av pengar. Så även 850s. Intresset bör naturligtvis vara på den nivån att man kan göra åtminstone en del själv. Men framförallt så att man får tag i delar till dess rätta värde, inte till vad nån vill ockra dom till. Man kan alltid ta med sej delar till verkstan. Man är inte utelämnad till att dom måste få sälja delarna till en.
Tar du bakaxellänkarna så kostar dom drygt 1300kr st på autoexperten, men drygt 800stycket på skruvat. Tills man väljer alternativet bakvagn och kikar.
Har man alternativet att kunna vänta några dagar så kostar dom under 200kronor stycket enligt skruvats lista, vi får hoppas det stämmer. Plötsligt är dom inte särskilt dyra i inköp :-)-)
Avgas är dyrare även det om man köper på fel ställe och fel sort. 1000kronor för främre rör med katalysator är det så fel?
Grenrör komplett för 700spänn? 1200kronor för ett komplett avgas efter kat? Är det så fel?
Det behöver inte vara så dyrt om man inte vill.
av PTV
Men om du inte tycker att du får vad du vill för bilen samtidigt som du inte kan betala skatten på den så ställ av den istället.Sålde nyligen en -92 GLT i vettigt skick som rullat över 35 000 mil och som bara gick och gick för 5000:-.Nya ägaren kör med den varje dag.Billigare och bättre bil lär vara svårt att hitta.
av kulisgirl
PTV skrev:Men om du inte tycker att du får vad du vill för bilen samtidigt som du inte kan betala skatten på den så ställ av den istället.Sålde nyligen en -92 GLT i vettigt skick som rullat över 35 000 mil och som bara gick och gick för 5000:-.Nya ägaren kör med den varje dag.Billigare och bättre bil lär vara svårt att hitta.
Bilen kommer ställas av på måndag. Borde finnas någon som vill ha en nybesiktiag bil tycker jag. Blir den inte såld får den stå och jag får bara hoppas att den inte tagit alldeles för stor skada när jag har råd att sätta på den igen.
av morson1
*pettson* skrev:När man får en 240 eller 740 i samma skick. Är den gratis att underhålla då? Eller iallafall billigare? Och dom går inte sönder efter 20år i tjänst?
Jag har lite svårt att förstå resonemanget som blev.

Man tycker bilarna har mycket problem, har fått bilen antingen gratis eller till ett lågt pris vid införskaffandet. Har inga pengar till reparationer eller iallafall inte mycket av dom, precis som andra inte har det heller när problemet uppstod. Dom reparerar då inte eller gör det inte korrekt, att ta över en sån bil är just att ta över en stor investeringskostnad.
Men ändå är det alltså inte tidigare ägares fel, utan det är då en form av problemkonstruktion som är dyr att underhålla?
Om vilken bil som helst blir lika illa omhändertagen som 850s verkar bli ofta, så fungerar ju den precis lika illa.

Man kan tycka att lambdasonder och insprutning är dyrt att fixa och att det inte går att åka med dom om det strular. Det är helt korrekt. Innan dess tid var det förgasare och gud vet hur många förgasare jag bytt till 240, 740 som strulade på ett eller annat sätt trots ombyggnation och eller renovering tack vare dels dålig tillverkning och för att tidens tand tuggade på dom vad man än tyckte.
Dom senaste elektroniska förgasarna till 740 gjorde inget annat än strulade och ställde till det och fick ersättas med anpassade webrar istället som kostade skjortan för ett kit.
Det fanns alltså körbarhetsproblem som kostade pengar även på äldre bilar. Även bakaxlar som ven så man fick ha hörselkåpor och hjullager samt pinjonglager som skar var en vardag. Med mindre gratis bakaxelbyten som följd. IDAG finns alla dessa delar på skroten billigt. Då fanns inget billigt nånstans att köpa. Inte ens på skroten var det billigt eftersom delarna inte var så gamla då. Idag finns även delar till 850 på skroten billigt och idag är i mångt och mycket 850 och 70s delar väldigt billiga att köpa nya.
Skrev jag någonstans att en 240 skulle vara gratis i underhåll? Jag har förstått att du inte håller med mig, det behöver du inte klargöra mer, men vi har olika erfarenheter av bilarna helt enkelt. Det är dessa olika erfarenheter vi bygger våra olika ståndpunkter på.

Att olika bilar fungerar lika dåligt om dom blir eftersatta i underhåll stämmer ju faktist inte, just på grund av skillnaderna i konstruktion. Jag vet inte varför du, som dessutom är bilmek, motsäger dig detta faktum. Jag har med egna ögon sett i detta och andra forum hur även du har svurit över vissa konstruktionslösningar på t ex 850. Men för att försöka få till ett konkret exempel kan vi jämföra fram- och bakhjulsdrift (märk väl att jag nu inte menar att framhjulsdrift är en rent förkastlig konstruktionslösning). Du beskriver en värld där bakaxlar gick åt i parti och minut på äldre bilar. Jag vet inte riktigt om du menade allmänt här, eller om du speciellt avsåg äldre Volvo. Jag har som sagt ägt en hel del äldre Volvo och jag har även i viss mån misshandlat många av dom, och visst har en del av bakaxlarna haft tendens till missljud, men jag har aldrig behövt byta delar av- eller hela bakaxlar. Detta innefattar även alla andra märken av bakhjulsdrivna bilar med stel axel som jag haft.

Jag har kunnat köra och köra och köra, även om varken jag eller tidigare ägare bytt olja i axeln, även om axelstackarn släpat på husvagnar och hästsläp hela 70 och 80-talet, även om jag stått och burnat utanför hemköp varje fredag och lördagkväll. Om vi då tar en framhjulsdriven bil istället så finns där plötsligt något som heter drivknutar (även vid delad axel bak givetvis). Dessa små knutar går enligt mina erfarenheter åt i en mycket högre takt än bakaxlar. Med "går åt" menar jag då antingen knak och brak så pass att det leder till anmärkning hos SBP eller rena haverier där framdrivningen upphör. För mig är detta ett klart exempel på att en bil med stel bakaxel går längre utan underhåll än vad en bil med drivknutar utan underhåll gör. På den bakhjulsdrivna bilen har vi visserligen knutkors istället men dessa är bra mycket billigare och i regel enklare att byta än en drivknut, och dom tillhör inte heller själva drivaxeln. Ett annat exempel mellan 240 och 850 kan vara mekaniska resp. hydrauliska lyftare. Mekaniska lyftare fungerar längre och bättre än hydrauliska vid eftersatt underhåll.

Du tar även upp förgasarbyte som något slags skräckexempel. Jag betvivlar inte att du som bilmek bytt många förgasare, men hos en bilmek koncentreras ju bilarna med fel. Börjar känna mig tjatig men återigen har jag haft ett större antal 240 och 740, jag har avverkat väldigt många mil totalt med dessa bilar, jag har bytt förgasare på en av dessa, men det var inte för att den gamla var kass, utan för att jag råkade snubbla över en weber och tyckte det var häftigt på den tiden. Det jag har behövt byta däremot är dom kära gummi-membranen och på sin höjd en och annan förgasarnål. Jag kan inte tänka mig att jag haft sådan enorm tur att jag bara fått tag i toppexemplar av dessa bilmodeller. Men även om man nu var tvungen att byta förgasare så var det ju typ det enda som kunde behöva bytas, det finns ju inte så många fler komponenter på "den sidan" av motorn. På en modernare bil (i detta fallet 850) finns så många fler komponenter som kan tänkas krångla (t ex olika givare, spridare, kontaktstycken etc).

VI lär inte bli överens och jag respekterar din ståndpunkt precis som jag hoppas du respekterar min. Jag kan inte annat än konstatera att ju "finare", modernare, mer sofistikerad bil jag haft, desto dyrare har det varit att hålla dessa i likvärdigt skick som de enklare simplare bilarna.
Användarvisningsbild
av Nexus
Drivknutar går vanligen sönder om ägaren skiter i byta trasiga damasker. Min v70-99 har rullat 18500 mil och bytte damasker i förebyggande syfte. Kosta mig bara 500 i materialkostnad.
Jag tycker v70:in är lika enkel skruva med som en 740.tex Kamremsbyte är enklare då man slipper lossa fläckt mm
Det finns nog lika många 740/240 som rullar runt i mindre bra fungerande skick som 850.
Om de äldre bilarna är så lätt reparerade varför lagas de inte då? Jag gillar 740 men de är inte problemfria de heller. Det är 1 på 10 som tankmätaren fungerar på, läckande insugspackning rätt vanligt, avgassystem håller inte vidare länge, relä till blinkers ger upp,hängande innertak, trasiga sladdar till hastighets givaren på bakaxel ,kallstartventiler,ojleläckage, luftmängdmätare,mm. Bakaxel tål ej burnas med längre tid. Har sett skräckexempel på buskörda bilar där solhjul och pinjong är i princip släta.
Tycker inte man ska skylla på bilerna utan på bristande ägarunderhåll. Finns likväl många bilar som rullar klanderfritt ute på våra vägar och det är nästan varannan bil man möter är en VOLVO.

Tack för svaret. Det hade inte jag noterat. V[…]

Råd vid punktering

@OlofEmanuel , Prova att använda bilens komp[…]

Sen kan du ju prova att bygla bränslepumprel&[…]

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]