- sön 15 jan 2012, 23:49
#607888
Brorsan har en C30 T5 6MT från -07 (gått 5500mil). Han har ägt den sedan ny och den har aldrig varit trimmad eller liknande. Bara insatsfilter, dvs i orginal filterbox, som har suttit där i ett par år.
Problemet är att oavsett växel så "dör" accelerationen vid 3500 varv. Man hör turbon vina som vanligt från ca 2600, men vid 3500 hörs ett väsande/sugande ljud, som inte slutar förrän man släpper gasen igen. Jag provkörde för att försöka luska lite i det. Då gick det att varva som vanligt i tvåan, dvs ca 118km/h innan varvstopp. Men 30 sekunder senare när jag skulle köra om en bil i trean kändes det som att "gå in i väggen" vid 3500. Den drar fortfarande hårt från 2600 till 3500, men sen riktigt, riktigt seg. Sen hände samma oavsett växel. Däremot känns det som den drar ännu starkare i trean än tidigare upp till 3500 när det händer. Den brukade inte spinna loss i trean innan, men det gör den nu!
Har kollat så gott det går för att se att någon slang inte är trasig och kunde inte se något speciellt direkt. Innan det provades även att lyfta ena batteripolen för att se om det blev någon skillnad, men nej. Inga felmeddelanden i displayen.
Tacksam för idéer! :)
Problemet är att oavsett växel så "dör" accelerationen vid 3500 varv. Man hör turbon vina som vanligt från ca 2600, men vid 3500 hörs ett väsande/sugande ljud, som inte slutar förrän man släpper gasen igen. Jag provkörde för att försöka luska lite i det. Då gick det att varva som vanligt i tvåan, dvs ca 118km/h innan varvstopp. Men 30 sekunder senare när jag skulle köra om en bil i trean kändes det som att "gå in i väggen" vid 3500. Den drar fortfarande hårt från 2600 till 3500, men sen riktigt, riktigt seg. Sen hände samma oavsett växel. Däremot känns det som den drar ännu starkare i trean än tidigare upp till 3500 när det händer. Den brukade inte spinna loss i trean innan, men det gör den nu!
Har kollat så gott det går för att se att någon slang inte är trasig och kunde inte se något speciellt direkt. Innan det provades även att lyfta ena batteripolen för att se om det blev någon skillnad, men nej. Inga felmeddelanden i displayen.
Tacksam för idéer! :)