Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fox32
Hej!

Som överskriften lyder tänkte jag köpa mig en Volvo! :-) Jag är ny här på forumet och en liten presentation kan kanske vara på sin plats.

Jag är 29år gammal, har sambo och tillsammans har vi en liten dotter på 1år. Vi bor i Stockholm i en liten skärgårdskommun. Jag har i ett år dragits med en Saab 95 som jag nu försöker sälja och vill köpa mig en Volvo V70XC 98-00 eller när de nu slutade byggas. Jag gör en liten härlig förlust på 35000:- på Saaben på ett år vilket inte känns så kul!

Jag skulle gärna vilja snacka lite Volvo i allmänhet och XC70 i synnerhet i denna tråd. Jag har sett att det finns en tråd med köpråd och jag skall ögna igenom den, men nu i köptankar blir den tråden lite för allmän och onödigt stor. Hoppas ingen tar illa upp av att jag startar en egen tråd om detta.

Jag har scannat blocket och sett att det finns xc70's för allt mellan 15 & 45000:- och jag letar väl lite mitt emellan. Vad bör jag se upp med med dessa bilar? Jag vill gärna ha en med fungerande 4wd och kan inte förstå varför vissa kör dem som framhjulsdrivna. Finns det inga nya kardansxlar att få tag på till dessa? Eller är det något lager som brukar skära och inte finns som reservdel?

Skiljer det mycket mellan de olika åren 97-99? Vad är att föredra?

Ja alla tips som finns är välkomna!

Äntligen får jag lämna saabträsket!

Mvh
Fox
Användarvisningsbild
av #27
Fox32 skrev:Jag vill gärna ha en med fungerande 4wd och kan inte förstå varför vissa kör dem som framhjulsdrivna. Finns det inga nya kardansxlar att få tag på till dessa?
Kardanaxeln kostar runt 10000 kanske är förklaringen.
av Jikå
Har en -00 och de enda "värre" fel jag har haft är vattenpumpshaveri (med kylarhaveri som följd pga att jag var korkad ;) ) och nyligen gick troligtvis kupéfläkten hädan, annars har det bara bytts slitdelar på den. Bilen har gått 28000 mil ungefär och jag är nöjd måste jag säga :)
av Fox32
#27 skrev:
Fox32 skrev:Jag vill gärna ha en med fungerande 4wd och kan inte förstå varför vissa kör dem som framhjulsdrivna. Finns det inga nya kardansxlar att få tag på till dessa?
Hehe, ja det kan ju vara förklaringen förståss, men den finns att få tag på? Det är inte så att man måste scanna bildelsbasen varje vecka för att hitta?

Mvh
av Bjornn
Fox32 skrev:
#27 skrev:
Hehe, ja det kan ju vara förklaringen förståss, men den finns att få tag på? Det är inte så att man måste scanna bildelsbasen varje vecka för att hitta?

Mvh
Är det inte kardarnaxlens stödlager som ej går att få tag i?
De kan man ju bara byta ut, även om det inte går att köpa löst på Volvo så lär det finnas något som passar, dessutom är det inte så avancerat att ändra kardarnaxlen så ett annat lager passar.
av Bjornn
Det sämsta med denna bilmodell måste väl vara att när växellådorna går sönder så är de svindyra att köpa.
Senast redigerad av 1 Bjornn, redigerad totalt 0 gånger.
av Bjornn
Jikå skrev:Har en -00 och de enda "värre" fel jag har haft är vattenpumpshaveri (med kylarhaveri som följd pga att jag var korkad ;) ) och nyligen gick troligtvis kupéfläkten hädan, annars har det bara bytts slitdelar på den. Bilen har gått 28000 mil ungefär och jag är nöjd måste jag säga :)
Vattenpumpshaveri är ju väldigt ovanligt, skulle tro att det isåfall när det inträffar beror på dålig service eller felmontering.
av Fox32
Växellådorna säger du.. Jag har ju en liten förkärlek till Automat. Är det dumt att köpa en Automat som gått 25000+ mil när det gäller denna modell?

Modifiera kardanen är kanske en baggis för dem med rätt grejer och lite mer kunskap. Jag själv är tyvärr längst ner i näringskedjan när det gäller bilar då jag varken har rätt grejer eller kunskap (inkl. kunniga polare)
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Automat e inget fel på sålänge den har servats med jämna intervall. Nu rör jag mig inte i den prisklassen riktigt men åker för stunden v70 tdi med automat. och den växlar så underbart. Finns lite skavanker på den men det kostar nada jämfört med vad en ny växellåda kostar. Tittar du på AWD så är det än viktigare att viskodiffen är vårdad. Känn gärna av vad du får för intryck av killen som säljer. Bilen säger inte igentligen så mycket tills du provkör den. Bästa är om du kan köpa såpass ny bil att du har haldex awd ist. Den håller mycket bättre. Och kolla så hjulen är jämt slitna!

edit: Min har förnärvarande gått 59k och är en fd. taxi.

Kan du klara dig utan awd så titta helst på såna som är fwd. Billigare o bilen drar ju mindre :D
av Jikå
Bjornn skrev:
Jikå skrev:Har en -00 och de enda "värre" fel jag har haft är vattenpumpshaveri (med kylarhaveri som följd pga att jag var korkad ;) ) och nyligen gick troligtvis kupéfläkten hädan, annars har det bara bytts slitdelar på den. Bilen har gått 28000 mil ungefär och jag är nöjd måste jag säga :)
Vattenpumpshaveri är ju väldigt ovanligt, skulle tro att det isåfall när det inträffar beror på dålig service eller felmontering.
Nja "trissan" i pumpen består ju av plast så tycker inte det är någon sensation,och denna var ju originalmonterad och gick ca 27000 mil innan den gick. Tycker snarare att de som håller 40000 mil är mer av en sensation. Men det är nog som du säger, en underhållsfråga :)

Fick underkänt på fästet för […]

Hej! Jag har ett märkligt problem med min V[…]

Råd vid punktering

Pumpa och kolla trycket efter en halvtimme innan d[…]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]