Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morson1
Har lite blandade frågor.

Till att börja med undrar jag om någon kan verifiera att den oranga tjocka kabeln på bilden hör till airbagen?
Vill nämligen vara helt säker på att den är urkopplad då jag har två olika anteckningar i dokumentationen
om att den blivit urkopplad, men ingen om någon inkoppling. Det som förbryllar mig lite är att det klistrade
skumgummit runt kontaktstycket ser ut som det vore från fabrik.

Bild

Vidare undrar jag om man kan ta väck airbagen helt, själv eller få en verkstad till det? Har småbarn fram
ibland och vetskapen om airbagen gör mig nervös...

Undrar även om den svarta saken till höger om nämnda kabel är den berömda spjällmotorn?

Sedan hittade jag en guide här: http://www.backspegeln.com/tips_filter.asp om montering av kupéfilter.
Trodde jag hade det på min bil men icke. Dock hittade jag någon slags givare nu när jag kollade, se bilden.
Min fråga är vart man gör av denna givare om man monterar filterramen?

Bild

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 morson1, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av taxi
Spjällmotorn ifråga är till golv/defroster, plastaxeln innanför brukar kunna spricka.
Givaren vid kupefiltret är till ECC:n, för intagsluften. Går säkert att sätta den på nåt bra ställe efteråt. Hör med volvo om det finns en färdig lösning?
Användarvisningsbild
av taxi
Jag glömde skriva att du kan behöva en kalibrering av ECC i så fall, om du inte lyckas sätta spjället där ECC tror att det är, så att säga.. Har lyckats själv, och tur är det, för jag tror att man måste koppla in en dator på volvo för kalibrering. I alla fall på min -97a.
av Bjornn
Kablen på bild är till krock kudden, men det ser ut att vara bortkopplat.
Då man kopplar bort dem, använder man ett litet motstånd på kablen istället för att ersätta motståndet i krock kudden, på så vis lurar man bara SRS enheten att tro att den är inkopplad fast den är bortkopplad.

Man bör nog läsa på säkerhetsföreskrifterna angående SRS systemet noga innan man som privatperson börjar skruva i det.
Sen är det viktigt att allt återmonteras exakt rätt, annars fungerar inte krock-kudden som den ska, och kan göra mer skada än nytta vid en krock.
Ska man hårddra det så ska även alla krockkuddar bytas ut efter 10år, annars kan de va farliga vid en olycka.

Har du en Volvo 850 före 1996 så kan du själv kalibrera klimatanläggningen, de enda du behöver är informationen om hur man gör.
av morson1
Tack för era svar!

Angående ECC:n så har jag diverse felkoder på det området, går det köra kalibreringen ändå, eller måste hela systemet vara rent från koder?
Tänkte mest om det är skadligt för lilla spjällmotorn att inte vara rätt inställd utan kalibrering, om den typ bottnar eller något?
(Dessutom tycker jag det är dåligt flås mot rutan trots limmad axel)

HIttade en engelsk beskrivning på hur man plockar väck airbagen, men det verkade ganska omständigt, som jag förstod det ska övre instrumentpanelen väck. Det får nog bli ett senare projekt när vädret är lite bättre och en färddator finns till hands att stoppa i samtidigt.
av morson1
Imorse när jag satt och slöläste på forumet råkade jag hitta att evaporatorn är ett stort problem på dessa bilar.
Därför har jag nu varit ute och fotat den, kan någon uttala sig om huruvida man ser tecken på läckage eller inte?
Hade planer på att montera ett kupéfilter, men är evaporatorn ändå skrot så får det vara..

http://i42.tinypic.com/qyzdd3.jpg

http://i41.tinypic.com/k3npxf.jpg

Sen läste jag om någon som stoppat in dammsugaren där för att rengöra, är det inte lite vanskligt att rota med
dammsugarslangen där runt alla airbag-sladdar med tanke på statisk elektricitet?
av Bjornn
morson1 skrev:Imorse när jag satt och slöläste på forumet råkade jag hitta att evaporatorn är ett stort problem på dessa bilar.
Därför har jag nu varit ute och fotat den, kan någon uttala sig om huruvida man ser tecken på läckage eller inte?
Hade planer på att montera ett kupéfilter, men är evaporatorn ändå skrot så får det vara..

http://i42.tinypic.com/qyzdd3.jpg

http://i41.tinypic.com/k3npxf.jpg

Sen läste jag om någon som stoppat in dammsugaren där för att rengöra, är det inte lite vanskligt att rota med
dammsugarslangen där runt alla airbag-sladdar med tanke på statisk elektricitet?
Antar att detta handlar om en 850.
Min erfarenhet av AC systemet är att det brukar hålla bra på 850.
Va har du för felkoder på ac?
Om systemet går läck, så är det oftast i torkfiltret eller kondensorn.
Ibland går trycksensorerna sönder som känner om det finns tryck i systemet, dessa kan man byta själv utan att behöva tömma fylla systemet.
Att hitta en läcka kan oftast va svårt, eftersom läckor oftast är minimala och gasen läcker ut under en längre tid.
Tecken på en läcka är oftast att det finns olja på ac delen, eller om det nån gång fyllts spårmedel i systemet så är klargrön olja ett tecken på läcka.
Ska man va säker på var det läcker så är det bäst att åka till en AC firma som kan provtrycka och fylla spårmedel.

Det är bättre att använda tryckluft för att rengöra, en damsugare gör inte mkt nytta om det inte är otroligt skitigt.
av Bjornn
morson1 skrev:Tack för era svar!

Angående ECC:n så har jag diverse felkoder på det området, går det köra kalibreringen ändå, eller måste hela systemet vara rent från koder?
Tänkte mest om det är skadligt för lilla spjällmotorn att inte vara rätt inställd utan kalibrering, om den typ bottnar eller något?
(Dessutom tycker jag det är dåligt flås mot rutan trots limmad axel)

HIttade en engelsk beskrivning på hur man plockar väck airbagen, men det verkade ganska omständigt, som jag förstod det ska övre instrumentpanelen väck. Det får nog bli ett senare projekt när vädret är lite bättre och en färddator finns till hands att stoppa i samtidigt.
Felkoderna måste nog tyvärr åtgärdas först skulle jag tro.
Varför skulle du plocka bort airbagen?
Är den urkopplad så kan den lika gärna sitta där, den gör ingen skada.
av morson1
Bjornn skrev:Felkoderna måste nog tyvärr åtgärdas först skulle jag tro.
Varför skulle du plocka bort airbagen?
Är den urkopplad så kan den lika gärna sitta där, den gör ingen skada.
Felkoderna är 411, 412, 414, 418, det är en av aspireringsfläktarna, överström fläkten samt effektsteg saknar kontrollsignal. Läste dock i en annan tråd om någon som fått alla dessa koder när enbart aspireringsfläkten var kass, så det kanske är så för mig med, för kupéfläkten funkar. Ska skaffa ny asp.fläkt såfort pengar finnes.

Airbagen vill jag ha bort för min sinnesros skull då jag som sagt har barn där fram ibland och inte litar på en 20 år gammal kudde (ja, jag ska byta förarsidans när pengar finnes).

Att rengöra evaporatorn med tryckluft blir svårt när den sitter i bilen, då kommer jag ju blåsa in skit förbi den och vidare in i systemet. Får väl ta det grövsta med dammsugaren iaf så har jag gjort vad jag kunnat just för stunden.

Fick underkänt på fästet för […]

Hej! Jag har ett märkligt problem med min V[…]

Råd vid punktering

Pumpa och kolla trycket efter en halvtimme innan d[…]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]