Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Noodles
Det är börjar bli besvärligare och besvärligare att backa... :roll:
(bromsen hugger i o det tar stopp..)

Ska ge mig på ett byte imorgon förmiddag, och tänkte kolla om det finns några fallgropar man bör vara på sin vakt för?

Hur får man bort handbromsdamasken, så man kommer åt justerskruven?

Sitter styrpinnen i bromskivan hela tiden, alltså under fälgen, vid normala förhållanden?
Har aldrig tänkt på att det sitter nåt i bromskivorna när jag skiftat däck!? :oops:

Annat värt att tänka på?

Tack på förhand! 8)
av Figge
Man drar damasken uppåt och ser till att man får med sig sargen som sitter runt om nedtill. Bra om man tar det lite försiktigt då det är risk att man drar sönder fästena annars. När man lyft upp damasken och sargen sitter justerskruven väl synligt.

Annars kommer jag inte ihåg att det vara några större problem.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av G-kraft
Det stämmer att man måste vara försiktigt med de fästena...väldigt lätt att de går sönder...

Men jag tror inte att det räcker endast med justering på skruven under damasken....finns väl nån inställning på bromsbackar inom bromskivorna som man också måste göra...eller är jag ute o cyklar...
av Noodles
G-kraft skrev:Det stämmer att man måste vara försiktigt med de fästena...väldigt lätt att de går sönder...

Men jag tror inte att det räcker endast med justering på skruven under damasken....finns väl nån inställning på bromsbackar inom bromskivorna som man också måste göra...eller är jag ute o cyklar...
Du är nog på cykeln.. :) Inget mer att justera än justerskruven under damasken.

Backarna är bytta, allt gick bra, passade på att fota lite och ska försöka ta mig tid att skriva ihop en 'byta bromsback guide'.
Användarvisningsbild
av Driver64
Jaa! Den guiden vill vi ha! :-K
Användarvisningsbild
av G-kraft
Noodles skrev:
G-kraft skrev:Det stämmer att man måste vara försiktigt med de fästena...väldigt lätt att de går sönder...

Du är nog på cykeln.. :) Inget mer att justera än justerskruven under damasken.

Backarna är bytta, allt gick bra, passade på att fota lite och ska försöka ta mig tid att skriva ihop en 'byta bromsback guide'.
Då är det nog endast på bmw bilar..man måste justera en skruv på bromsbackarn...går inte endast med skruven bakom damasken...så att jag är ute o cyklar gällande volvo men inte BMW :wink:
av Addekarlsson
Noodles skrev:Backarna är bytta, allt gick bra, passade på att fota lite och ska försöka ta mig tid att skriva ihop en 'byta bromsback guide'.
Tjohejsan!

När du skriver den guiden, skapa en ny tråd där du i topic anger FAQ: guide byta bromsbackar, eller vad du nu vill döpa den till. Bara FAQ finns med, så dundrar nån av oss moderaotrer/admins in den i tips och trix, om guiden är utförligt beskriven. :D

Såna initiativ gillar vi, då dessa guider underlättar massor för folk som inte är så erfarna skruvare, och inte törs ge sig på olika saker.

Mvh/ Adde
av Noodles
Fixar det, har bilderna på stationära datorn, som CPU fläkten dött i... :roll:

Men så snart jag får i en ny fläkt och snurr på maskineriet ska jag meka ihop en tråd, enligt dina anvisningar Adde! :)

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]