Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rolle6
Hej alla rullare!

Jag har sedan några månader en S60 05:a (tillverkad dec-04), vanlig bensin 2,4, har nu gått c:a 11500

Har varit väldigt nöjd med den förutom en sak som hände nu i veckan, som jag bara inte begriper
och därför tänkte rådfråga experterna här :D

När jag skulle åka hem från jobbet för 2 dagar sedan så startade den inte.
Fick låna en kollegas bil och batteri men det hjälpte inte, det blev ingen skillnad

På lunchrasten den dagen hade jag flyttat bilen 10 m. för att komma till
en plats med motorvärmare, det sas ju att det skulle bli kallt och snöblandat regn.

Jag märkte då när bilen inte startade att motorvärmaren stått på i 5,5 timmar, den timern fungerade tydligen inte
och vädret var ju några få plusgrader och regnigt.

Då var klockan så sent så jag fick åka hem utan min goa bil :cry:
När jag kom tillbaka dagen efter så testade jag på morgonen igen, men det var fortfarande samma sak,
det lät som den ville starta men den kom inte igång....

Efter jobbet igår så försökte jag igen och lyckades konstigt nog få igång bilen
efter att ha låtit startmotorn slita ett tag, och hemresan gick bra men man var ju orolig att få stopp....

I morse när jag skulle till jobbet så startade den lika piggt som vanligt och samma sak när jag skulle hem idag...

Så just nu verkar allt väl

Men frågan är ju om det kan återkomma, kan motorvärmaren ställt till med något?
i kombination med vädret kanske, men det har ju inte varit problem tidigare, det har ju varit blött
många gånger under "vintern" här i "Blöteborg" :wink:

Eller kan det vara något med tändning/bränsle?
Användarvisningsbild
av Vojje
rolle6 skrev:Hej alla rullare!

Jag har sedan några månader en S60 05:a

När jag skulle åka hem från jobbet för 2 dagar sedan så startade den inte.

På lunchrasten den dagen hade jag flyttat bilen 10 m. för att komma till
en plats med motorvärmare...

Jag märkte då när bilen inte startade att motorvärmaren stått på i 5,5 timmar
och vädret var ju några få plusgrader och regnigt.
Du måste vara mer rädd om din goa bil. Att utsätta den för sådan här misshandel duger inte.
Hade det inte varit för att det var en Volvo, hade det blivit bärgning. Fy, på dig :shock: .
av rolle6
jo, men jag tänkte ju aldrig på att eltimern till uttaget inte funkade.

Jag ställde in c:a 5,5 timmar till start när jag lämnade bilen, men när jag kom tillbaka
så stod den på samma tid och strömmen var ju på, kupevärmaren hade ju också varit igång hela tiden.

vad kan gå sönder då?
av TomasL
Att låta motorvärmaren vara på i 5,5 timmar är inte farligt för bilen på några sätt.
Jag tror helt enkelt att du råkade ut för "the lawnmower syndrome".
Den blev helt enkelt sur när den bara var igång en så kort stund.
Har varit med om detta på en bil och den krävde väldigt mycket nötande på startmotorn innan den hostade igång för att sedan gå helt normalt.
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:Att låta motorvärmaren vara på i 5,5 timmar är inte farligt för bilen på några sätt.
Jag tror helt enkelt att du råkade ut för "the lawnmower syndrome".
Den blev helt enkelt sur när den bara var igång en så kort stund.
Har varit med om detta på en bil och den krävde väldigt mycket nötande på startmotorn innan den hostade igång för att sedan gå helt normalt.
Fast just nu kallas syndromet för "the snow scotting syndrome", alltså att man backar ut bilen från garaget med kall motor, bara för att kunna ta ut snöskottaren, och stänger av. Säkert ingen hit att toppa detta med 5.5 timmar motorvärmare.

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]