Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larsolsson
Nu är det ju inte säkert att det är detta men det är ju ialla fall enkelt att kolla.
Längs golvet nere vid/bakom pedalerna så ser du rattstången gå ner. Du ser/känner om den sitter löst.
av holmarenn
jag har ungefär samma ljud på min s60.var dock hos bilmekanikern och han lyfta och kolla och sa att när han håller för någon slang som går till turbon så slutar det
av whitexc70
Som läget är nu så finns en risk att det kan vara nått dyrt, skall till verkstaden igen nästa vecka... För att dem skall testa några saker...

Det dem tror att det är ( och här kommer nu min okunskap på bilar in, så jag ber om ursäkt för jag vet inte vad den heter) en liten låda, box
Precis vid bakaxeln kopplad till drivningen (?), i denna box kan ett lager ha gått... Vad jag förstår så kan inte detta lagas, utan boxen måste bytas...

Dem e inte helt säkra, därav nån test på oljan (tror jag han sa) kan ge svar...

Fan de e svårt att beskriva saker då man inte fattar hur saker ligger till )0:

Men givetvis så kommer jag med mer info, när jag vet mer (0:
Användarvisningsbild
av bensinskalle
whitexc70 skrev:Som läget är nu så finns en risk att det kan vara nått dyrt, skall till verkstaden igen nästa vecka... För att dem skall testa några saker...

Det dem tror att det är ( och här kommer nu min okunskap på bilar in, så jag ber om ursäkt för jag vet inte vad den heter) en liten låda, box
Precis vid bakaxeln kopplad till drivningen (?), i denna box kan ett lager ha gått... Vad jag förstår så kan inte detta lagas, utan boxen måste bytas...

Dem e inte helt säkra, därav nån test på oljan (tror jag han sa) kan ge svar...

Fan de e svårt att beskriva saker då man inte fattar hur saker ligger till )0:

Men givetvis så kommer jag med mer info, när jag vet mer (0:
De är troligtvis haldexkopplingen de menar då. Antingen haldexen, eller själva slutväxeln/ differentialen.

Att det inte kan lagas är ju egentligen lite skitsnack, men de kräver ju rätt verktyg förstås... Annars är ju en koppling inte helt gratis, men de borde ju gå att få ihop det med en fräsch begagnad om det nu är haldexkopplingen som är trasig.
av whitexc70
Ja, de ska bli spännande och se vad det nu är för nått... förhoppningsvis skall jag in med den på måndag em.
ska va med och försöka lära mig lite... men som sagt jag ska informera för de som är intresserade.. vad utgången blev...
av whitexc70
Efter mycket om och men, så har jag äntligen ett svar på vad som va fel på bilen
och vad som orsakade ljudet.

Svaret va slutväxeln, all olja i slutväxeln hade runnit ut (0=

Att fixa det kostade med en beg. slutväxel, olja och arbete...

11250 kr

bilen RULLAR fint igen och är underbart tyst

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]