Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Om det är en Volvo Flygmotor 091B eller D, vilket det troligen är, så ser du en på den här filmen:

Filmen är inte något exemplariskt bra utan flimmrig och skakig. Värmaren är i alla fall en rund blank burk, kanske uppåt en ½ meter lång och ca 12 - 15 cm i diameter. Den kan påminna om ett mellanting mellan en ståltermos och en gammaldags dammsugare. Den sitter alltid i motorutrummet.
av Piglet
Tack så mycket för det snabba svaret! Jag har kikat runt lite i motorutrymmet lite snabbt men hittar ej. Brukar den var svår att se om man tittar ovanifrån ?
Anledningen till att jag undrar är att jag har ett tidur inkopplat under askkoppen, precis framför lägesväljaren för automatlådan. Man kan ställa in tid osv, så tiduret verkar helt. Har dock ej mätt ännu. Innan jag går vidare ville jag försöka se om "resten" av utrustningen finns.
av TomasL
På 850/x70 sitter den placerad långd bak under bilen. Närmare bestämt framför höger bakhjul i närheten av bränslefiltret.
Det är en 091-B.
Om du skickar mig din mailadress via PM så kan jag maila dig Volvos monteringsanvisning.
Kan vara bra att ha i felsökingssynpunkt.
av Piglet
Tack för det Tomas. Jag ska snarast ut och kontrollera om det sitter nåt där du säger. Sitter det på sin plats så tar jag tacksamt emot monterinsanvisningen. Jag är nyfiken, så jag tror jag springer ut och kontrollerar på direkten.

mvh Piglet
av TomasL
Det tycker jag att du ska göra.
Ska väl tilläggas att den ska sitta där om den är monterad av Volvo eller efter deras anvisningar.
Är det någon annan som eftermonterat den så kan den ju sitta på andra ställen.
av Piglet
Tråkigt nog så satt det inget där. Kan vara att det bara är tiduret som är ditsatt, kanske från någon annan bil... eller att resten av utrustningen är bortmonterat av tidigare ägare.

Tack för hjälpen iallafall.
av TomasL
Det är nog förr det senare alternativet.
För av vilken anledning skulle man montera ett tidur som inte styr någonting.
Men sen kan det ju faktiskt vara så att den är eftermonterad och inte monterad enl. volvos instruktioner och då kan den ju sitta någon annan stans.
av Rådlös
Vad händer om du trycker på startknappen? Vanligtvis en röd knapp.
Om det börjar susa och brumma så har du en värmare.
En liten pekpinne: Skulle det vara en fungerande värmare så skall du inte stänga av den direkt som du har startat den. Låt den gå i 10 minuter eller något sådant. Sedan kan du trycka på den röda knappen igen för att stoppa den. Jag såg på filmen att han som provkörde sin på golvet stängde av den ganska tidigt. En gång kanske inte gör så mycket men det skall inte vara någon vana. Bruksanvisning finns här på forumet. Det gäller bara vilken version av tidur du har. Om jag minns rätt, så finns det fyra olika.

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]