Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ShelbyMicke
Hejsan

Är hyfsat nybliven ägare till en 855 AWD -97 193hk. Allt är frid och fröjd och jag är supernöjd men 4-hjulsdriften fungerar inte. Har ställt upp han på 4 bockar i garaget och startat och kör på 1:an men då snurrar bara framhjulen, bakhjulen gör ingen tendens till att röra på sig ens en millimeter. Vrider jag på kardan för hand så snurrar bakhjulen utan missljud eller liknande.

Har sökt i massa trådar på forumet och letat efter en vettig "felsökningsmall" men inte hittat något som hjälper.

I vilken ordning och hur kollar jag bäst vad felet kan vara? Har förstått att givetvis kan viscokopplingen vara slut men har även förstått att det sitter någon vinkelväxel? Sitter den före viscon mellan lådan? Sen har jag sett en del prat om någon hylsa som verkar vara populär att gå sönder...

Såå var börjar jag för att få reda på var felet ligger och i vilken årdning gör jag uteslutningsmetoden...

Tacksam för svar för bilen var meningen som gummans vinterbil, men hon tvingas åka omkring i sin Ford Mustang istället, vilket iofs är jättetrevligt men inte som vinterbil..... Snälla hjälp mig innan både Mussen och gumman får åka bärgare ??:-/
Användarvisningsbild
av ketto
Rasslar de nånting när du snurrar på bakhjulen? Viscon krävs ganska mycke för att den ska paja, hylsan däremot är en svag länk, likaså vinkelväxeln!

Vinkelväxeln sitter i anslutning till växellådan bakom motorn! Du ser bäst underifrån där höger drivaxel går in! Är en ganska stor klump!

Viscon sitter framför bakaxeln i aluminiumhuset. En svart rund sak!

Är de likadana däck runt om, märke och mönsterdjup?
av ShelbyMicke
ketto skrev:Rasslar de nånting när du snurrar på bakhjulen? Viscon krävs ganska mycke för att den ska paja, hylsan däremot är en svag länk, likaså vinkelväxeln!

Vinkelväxeln sitter i anslutning till växellådan bakom motorn! Du ser bäst underifrån där höger drivaxel går in! Är en ganska stor klump!

Viscon sitter framför bakaxeln i aluminiumhuset. En svart rund sak!

Är de likadana däck runt om, märke och mönsterdjup?
Hejsan och tack för ditt svar.

Det rasslar ingenting, och det är samma däck runt om och lika mönsterdjup.

Eftersom viscon sitter mellan kardan och bakaxeln så måste den kunna uteslutas eftersom när bilen stod på bockar och vi körde på ettan så rörde sig inte kardan ens en gång. Följaktligen måste det vara vinkelväxeln eller den berömda hylsan. Var sitter den?
Användarvisningsbild
av ketto
Hylsan sitter mellan vinkelväxel och växellåda! Syns inte om man inte demonterar vinkelväxeln! Troligtvis är den helt sopslut på splines!
av ShelbyMicke
Tusen tack för hjälpen. Första steget blir följaktligen att riva ner vinkelväxeln och kolla hylsan. Antingen är den skrot och om inte så är det vinkelväxeln som gett upp. Det borde väl vara korekt?!
Användarvisningsbild
av CP2
Var noga med att du får tag på rätt vinkelväxel om det är denna som behöver bytas! Alla vinkelväxlar passar inte alla bilar, ens om det är samma årsmodel. Been there, done that.
av Volvo 850 AWD
Hej Micke
När du monterar ned så kolla även splines på utgången av VXL lådan. Samma sak hände mig för många år sedan och det slutade med att jag körde för länge. Oljudet försvann och kvar var nästan inga splines vare sig på VXL lådan eller vinkelväxeln. Fick därmed byta både vxl låda, splineshylsa samt vinkelväxel.

HÄlsningar
Amme
av ShelbyMicke
Volvo 850 AWD skrev:Hej Micke
När du monterar ned så kolla även splines på utgången av VXL lådan. Samma sak hände mig för många år sedan och det slutade med att jag körde för länge. Oljudet försvann och kvar var nästan inga splines vare sig på VXL lådan eller vinkelväxeln. Fick därmed byta både vxl låda, splineshylsa samt vinkelväxel.

HÄlsningar
Amme

Tack för det !

Fick faktiskt precis ett mail från skroten i Ludvika som sa samma sak, men då vet jag att det bara inte är han som vill sälja extra delar då... :D
Synd att dom inte kan splines'a så det håller, fast det kanske är tänkt som typ "brytpinne" och räddar hela lådan istället?! :-O)

Fick underkänt på fästet för […]

Hej! Jag har ett märkligt problem med min V[…]

Råd vid punktering

Pumpa och kolla trycket efter en halvtimme innan d[…]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]