Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hannu
Hej.
Har ett litet problem...Skulle till att köpa kamrem till min 850 glt-92a.
Det visade sig att det finns flera remmar till denna....en som har 143 kugg och en med 148 kugg.
Är det någon som vet hur jag kan få reda på vilken jag ska ha till min 850?
Motorkod: B5254FS.
Mvh.
av *pettson*
Var finns det två sorters kamremmar till en 850-92?
Dom listor jag känner till, bland annat skruvats har en rem upp till ett motornummer och upp till en årsmodell med 21mm rem.
Samt en rem ifrån ett motornummer och en årsmodell och framåt med 23mm rem.
av Hannu
Skulle köpa rem ifrån Softbildelar.
Det va killen där som sa att det finns flera just till denna modell ...han nämnde även att fler haft samma problem med detta.
av *pettson*
Vet du med dej att motorn aldrig är rörd, är orginalet och har all historik så kan du gå på bara årsmodellen..
Vet du inte allt om bilen så får du antingen mäta på kamremsbredden och välja samma bredd. Eller gå på motornumret om numret på kåpan matchar motorn och inte är utbytt. Det är dom tre alternativ som står till buds för en säker identifiering. För min del mäter jag rembredden vid misstanke. Den som monteras ska vara lika bred.
Det är egentligen inget problem alls att få rätt sats om du som kund kommer med rätt fakta till butiken. Problemet är att motorer byts och det skrivs inte ned nånstans. Även kåpor byts utan anteckningar. Då kan det bli fel.

Hej! Jag har ett märkligt problem med min V[…]

Råd vid punktering

Pumpa och kolla trycket efter en halvtimme innan d[…]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]

Nästa elbil från Volvo?

Vi har nu lagt in EX60 i forumet så vi forts[…]