Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ni har rätt, jag kan nog inte riktigt konstruktionen bakom 4C som ju är lite unik... vore kul om Volvo kommer med ett paket som i Tyskland: där får man 4C+progressiv servo för 11800 (alla andra grejer är däremot dyrare...)/PH
basberoende skrev:Jag vet vilket jag hade valt iallafall i ditt läge.
Låt oss säga så här, när säljaren la fram förslaget för dig, vilket blev du mest sugen på just vid det tillfället? Sen som du skriver, polestar går ju att köpa till i efterhand för ungefär samma peng om du skulle sakna det där lilla extra sen någon gång.

Hade jag köpt ny bil nu så hade jag valt four-c före polestar. Blev själv väldigt sugen på ju four-c när man har läst lite i denna tråden och började fundera på hur min d5 ad hade blivit med det, den är ju rolig som den är redan.
Håller med dig. Beställ four-c, du ångrar dig inte. Polestar kan du köpa till sen.
Tack för alla åsikter och funderingar! Ja, Four-C känns mer och mer självklart desto mer jag läser om det. Pga det så är nu både Four-C och progressiv styrning inbakat och klart i offerten! :D Kan nämna att vi idag redan har de två optionen, blir intressant och se om man kan uppfatta någon skillnad med tanke på att det skiljer hela 5(!) "MY" emellan den nuvarande bilen och den kommande!

"Dessvärre" så kommer vi nog inte ha möjligheten att köpa Polestar. Bor utomlands där Polestar inte har blivit lanserat än (om det nu kommer att komma hit överhuvudtaget) och därför så kunde det bli komplikationer vid besiktning och servicar osv verkar det som. Men vadå, kraft verkar det ju finnas så det räcker och bli över! Och om man nu suktar efter den extraskjutsen så finns ju RICA etc, så det är ju egentligen inte ett problem.

En annan fundering över Four-C; om jag inte minns helt fel så mappas motorn om i de senaste "äkta R-modellerna" - V70R, S60R - när man väljer antingen Sport eller Advance på Four-C:et. Detta kan vara fullständig blajja och ihopfantiserat, men om det nu är så, är det likadant på en S80 med D5a av 2012s-modell?

Tack!
Erik
Jag har försökt få fram upplysningar om det är något annat i bilen som påverkas av vilket läge man välje på Four-C. Ingen verkar veta säkert. Det påstås att både växling, respons i gaspedal och annat skulle påverkas men jag tror bara det är något som många säger utan att veta.

Finns det någon här som har "säkra" uppgifter i frågan?

/H
Henry_Fågeljazz skrev:Jag har försökt få fram upplysningar om det är något annat i bilen som påverkas av vilket läge man välje på Four-C. Ingen verkar veta säkert. Det påstås att både växling, respons i gaspedal och annat skulle påverkas men jag tror bara det är något som många säger utan att veta.

Finns det någon här som har "säkra" uppgifter i frågan?

/H
Enl Volvos egen information så samverkar Four-C med DSTC-systemet, motor, bromsar och styrning för att understödja din valda körstil. De sistnämnda i Advanceläget.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Hej! Jag tycker mig i vart fall märka skillnad även på annat än dämparna så det stämmer nog vad säljaren sa vid beställningen. Hittar det även på s75 i my12 xc70 "katalogen" där det står att motor, styrning etc samverkar, i alla tre lägena inte endast advanced.
XC90_Executive skrev:Jag har kört alla olika Volvobilar med Four-C och även ägt t.ex en S80 V8 Executive med Four-C. Jag har mätt prestanda med den och det blev ingen skillnad alls oavsett intervall eller läge på Four-C.

Tror inte four-c påverkar "prestandan" vad avser acceleration om det var det du mätt. Däremot märker man ganska tydligt styrning o automaten ändrar "karaktär".

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]