Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jaså, ja då kan det ju vara så att man kan montera större hjul på en XC60 än vad som får plats på en XC70. Det påverkar förstås framkomligheten. Kör man fast hade man oftast för små hjul.

En snabb koll ger vid handen att där Volvo rekommenderar 235/55 19" för XC60 är motsvarande för XC70 235/45 19". Dimensionerna 235/60 18" gentemot 235/50 18" finns också, som ett ytterligare exempel.
Då är det helt rätt att man kan ha större hjul på en XC60, även om skillnaden inte är gigantisk. Men lite bättre framkomlighet bör det ge åt XC60.
Användarvisningsbild
av MartinS
Skillnaden är ju tros allt ~5cm i diameter, inte helt försumbart tror jag, även om jag inte är någon off-road expert.
Oavsett så tror jag vi glada amatörer sitter fast långt innan den skillnaden skulle vara avgörande :-)

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Ju bättre framkomlighet desto besvärligare bärgning, menar du? En gammal väl verifierad sanning.
av Biltoken
Kul jämförelse!

Dock kan man bara jämföra dessa två modeller på ett fåtal marknader, på flertalet marknader i världen säljs inte XC70.

Försäljningsstatistiken för 2010 (Wikipedia) talar om att XC70 såldes i 22.000 ex och XC60 i 80.000 ex, vilket gör XC60 till Volvos mest säljande modell.

Med risk för att bli påhoppad tror jag att XC70 popularitet i Sverige, trots en omodern konstruktion, beror på historien och nostalgin till konventionella kombibilar. De flesta som kör XC70 är äldre och har tidigare rattat en V70 eller 850.

Det är yngre förare som tidigare kört andra märken som idag sitter i förarsätet på en XC60.

Behöver jag tala om att jag kör en XC60 D3 My11B Summum. :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Och jag har haft både 740, 850 och 940 och hunnit fylla 50. Vilket skulle bevisas.

Amerikaner är förvisso konstiga, men där är XC70 så populär att de slutat sälja V70.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Snart dags för bilbyte för mig och undrar vad gör XC60 modernare ?

Jag har kört båda och märkte följande,
XC60 var obekvämare, stötigare, högre luftmotstånd med allt vad det innebär i högre förbrukning och sämre prestanda, på toppen av allt så var det mindre plats inne i bilen och utseendet är en bil som är lika lång som den är hög som den är bred, XC60 är ju som en kub. Sen är ju hela bilen bara plåtsidor med skitsmå fönster, och sidorutan vid bagaget finns ju knappt alls, så liten är den. Sen hade den sämre dragvikt än XC70 också.

Fördelen är ju att man slipper den svarta plasten nedtill.

Vi får väl se, det är lite tid kvar till det är dags att bestämma sig. Kan XC60 komma starkt på slutet?
av Steff 99
apersson850 skrev:Och jag har haft både 740, 850 och 940 och hunnit fylla 50. Vilket skulle bevisas.

Amerikaner är förvisso konstiga, men där är XC70 så populär att de slutat sälja V70.
Att Volvo slutade att sälja V70 i USA var av andra orsaker, det är lika lätta att sälja den typen av kombibilar i USA som att sälja sand i Sahara.
Men XC70 går att sälja som en "mini" SUV men volymen kunde väl vara högre.
av Biltoken
apersson850 skrev:Och jag har haft både 740, 850 och 940 och hunnit fylla 50. Vilket skulle bevisas.

Att XC70 ägarna är "äldre" är naturligtvis inte vetenskapligt bevisat utan endast min egen iaktagelse. Ber om ursäkt om jag förargat någon. Däremot tror jag att de flesta tidigare kört och ägt en "volvokombi". Men det är klart för att ha gjort det behöver man ju inte vara så mycket äldre än 30 år.

Amerikanernas något udda val av bilmodeller(stora bilar) ska vi nog inte diskutera i denna tråd (off topic). Men de 4 mest sålda modellerna "over there" är i rangordning(2010): XC60, XC90, S80, C30.

Nu är de flesta Volvo förare i USA kvinnor så jämförelsen och valet av XC60 blir väldigt förvirrande.

Jag tycker personligen att XC60 stora fördel är den höga sittpositionen. Om man inte ser det som en fördel ska man nog inte köpa den.
Användarvisningsbild
av MartinS
Biltoken skrev:
Med risk för att bli påhoppad tror jag att XC70 popularitet i Sverige, trots en omodern konstruktion, beror på historien och nostalgin till konventionella kombibilar. De flesta som kör XC70 är äldre och har tidigare rattat en V70 eller 850.
:D
Själv resonerade jag tvärt om, jag har kört volvokombi's i 11år och ville inte ha en till, därför kändes xc60 mer rätt än xc70. XC60 är för mig en modernare bil, som dessutom har en större rymd i kupe'n. Det mindre bagage räcker numer till gottoch väl då vi lämnat barnvagnseran bakom oss.

/Martin
av Mccartney
När jag bytade bil från en V70 så var xc60 inte intressant då jag skulle ha in två stora schäfrar så var xc60 på tok för liten.

Jag är 37 och jag tycker v60 är snygg, däremot inte speciellt förtjust i xc60. Hur kan man sälja en xc med R-design får inte ihop det riktigt.

Men som tur är så har vi alla olika smak.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]