NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänk på att det gamla filtret byttes för att det var trasigt och inte regenererade som det skulle

Det nya filtret måste förs "fyllas" innan den första regenereringen sker vilket kan ta ett tag då du är van vid rutinerna från det trasiga

så vänta ett tag lyser ingen motorlampa så är det inte någon fara det startar nog om ett tag

//Goose
Du kan inte göra en kvalificerad gissning eller dyligt på hur lång tid det tar att fylla det nya så att Regenereringscykeln påbörjas? :)
Skall bli väldigt intressant å se om partikelfilter var dåligt eller om styrenheten hakar upp sig i regenereringsläge...
Körde en längre sträcka idag, nollställde färddatorn.

10-20mil då drog den 0.52 enligt datorn och medelhastighet 117km/h

Bilen "vaknade" på rätt sida idag verkar det som :)!

Bilen kommer in på 12k mils servicen nästa vecka och det går på 3600kr ungefär (utan partikelfilter bytet) övrigt utförs enligt vad 12k mil servicen ska innebära. Billigt! Bra verkstad :)
Det är bra det! :)
Min bil hade inte så många bra dagar men när den väl hade det så höll det sig i ca 3-4 dagar som max.

Om det inte är en Volvo verkstad så dubbelkolla så att påfyllning av additiv ingår. Brukar inte ingå på verkstäder som inte är Bilia när jag jag hade min senaste service. Ingår det trots allt så är det ett mycket bra pris.
Additiv är ca 1000:- till annars.
timebandit skrev:Du kan inte göra en kvalificerad gissning eller dyligt på hur lång tid det tar att fylla det nya så att Regenereringscykeln påbörjas? :)
Skall bli väldigt intressant å se om partikelfilter var dåligt eller om styrenheten hakar upp sig i regenereringsläge...

Svårt att gissa men följ det som står i din bils instruktionsbok (om det nu står något)
Men skall jag gissa så tror jag inom ett par 100 mil skall det regenerera beroende på körsätt
mycket korta körningar så blir det tidigare
Hård landsvägskörning så drar det ut på tiden då denna körning ger låg sothalt och hög värme så ev kan partiklar brännas ändå vilket gör att regenerering ej erfordras så ofta

Bränslet du kör på är det MK1 Diesel eller Har du någon "vän" du tankar hos

I dom fall man tankar För fet diesel så kan partikelfiltret sätta igen sig pga att den fetare dieseln sotar mer
För er som bara tankar på bensinstationer i Sverige så är detta inget problem som berör era bilar

//Goose
I instruktionsboken står det att bilen gör regenerering beroende på mängd sot. Sedan står det även att bilen gör en regenerering vid vissa specifika intervaller beroende på körsätt osv. 30-90mil tror jag det stod.
Nu har jag kört över 33mil sedan bytet och ännu ingen regenerering. Kör den ingen regenerering under början av nästa vecka så vågar jag nog säga att det gamla partikelfiltret var defekt eller fullt av sot trots inga felkoder/indikeringar.

Sedan kanske ECM också är defekt men för att få veta det måste bilen regenerera för att se om den fortsätter med sin regenereringsloop eller inte.

Kör mestadels korta sträckor, dvs ca 3mil enkelväg till jobbet varje vardag. Sedan blir det ytterligare 1mil t/r till frugans jobb. Dock så kör jag alltid så att motorn når full arbetstemp, vet inte om det spelar någon roll eller inte.
Jag kör väldigt sällan hårt utan kör numera lugnt å sansat och någon enstaka omkörning då och då.

Tankar ingen annan diesel än på mackarna, dvs Jet.
Idag efter ca 43mil efter partikelfilter bytet så regenererade bilen för första gången.
Det varade i ca 1mil och max 5-7 minuter.
Regenereringen avslutades som den skall och bilen går bra och ännu ingen ny direkt regenerering.

Får vänta tills detta upprepats 2ggr till innan jag vågar säga att allt är lyckat!
Nu håller vi tummarna :)
Dogfight skrev:Hur ser du att den Regenererar? nån lampa som tänder sig eller bara att förbrukningen går upp?
Dogfight

Som jag alltid sett det.

1. Bilen hackar till och förbrukningen ökar med ca 40%
2. Med hjälp av VIDA/DICE så ser man värdet i ECM.
Låter mycket bra timebandit :)!

Hur mycket drar bilen nu ?
Ska byta partikelfiltret om någon månad eller så. Ska test köra den ett tag nu efter servicen så får vi se hur mycket friskare min bil blev :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]