pergrein skrev:meko skrev:pergrein skrev:Vilka märken har denna lösning att bilen låser sig när man går iväg från den? BMW, AUDI, Mercedes, VW, Skoda, Ford och Volvo har det då inte.!
Som jag sa tidigare så gillar jag Volvos lösning
-)
Har ingen aning om vilka som har det förutom Renault! :D Utgår dock från att det finns på flera bilar eftersom det troligen inte är ett märkesspecifikt system. I annat fall så har Renault ett hyggligt försprång här! :D
Kan f.ö. inte förstå hur man kan tycka att det är bättre att behöva peta på bilen än att slippa? Kan du utveckla lite så att man förstår fördelen med tillvägagångsättet? ??:-/
Den enda uppenbara skillnaden som jag ser mellan de båda sätten att låsa bilen (förutom bekvämlighet och praktisk nytta) är ju att man kan glömma att göra det i det ena fallet...
Av den enkla anledningen att jag inte vill låsa bilen varje gång jag går ifrån den.
Hur långt från bilen måste man gå för att den ska låsa sig?
På Renaulten vi hade (en Laguna -08) var det typ mellan 2-4 m. Lite beroende på i vilken riktning man gick. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så skulle jag tro att avståndet är detsamma som vid upplåsning. Alltså hur nära nyckeln måste vara för att bilen skall låsa upp sig när någon tar i ett handtag. Det var nog ungefär samma gräns.
Hanteringen var - som sagt - annars enkel och det blev aldrig något trassel vid handhavandet. Så här kan man sammanfatta det hela:
1. Gick man från bilen med motorn igång och tog med sig nyckeln så hände inget förutom ett textmeddelande om att nyckeln inte var inne i bilen (inget plingande

) när man kom tillbaka så var allt i sin ordning igen. Men om man körde iväg utan nyckel i bilen då blev det ett herrans liv! Massor av pip och blink! Funkar nog på samma sätt i Volvon (men jag har inte testat med den än

men det kommer nog!).
2. Stängde man av motorn och sedan gick ifrån bilen med nyckeln kvar i bilen så hände - såklart - inget alls.
3. Stängde man av motorn, tog med sig nyckeln och gick från bilen så låste den sig alltså när man kommit ca. 2-4 m från bilen, vilket sannolikt också var precis det man ville. Var det inte det så öppnade den sig ju direkt när man efter att ha ångrat sig tog tag i ett dörrhandtag eller tryckte på bagageluckans öppningknapp. Inget problem alltså. Lämnade man kvar någon inne i bilen så öppnade den sig så fort denne någon tog i nåt av de invändiga handtagen för att gå ut. Inget larm. Inget problem.
4. Om man gick från bilen med motorn avstängd och tog nyckeln med sig och alla t.ex. inte hade hunnit komma ut ur bilen, eller att någon stod kvar och plockade ur bagaget, så var det inget problem heller eftersom bilen då låste sig när sista dörren stängdes (eller bagageluckan). Man behövde alltså inte stå kvar och vänta på låsning, det sköttes automatiskt

.
Skall sägas också att den tutade till lite halvsvagt och kort för att bekräfta låsning (förutom sedvanlig blink med blinkersen). Det var faktiskt väldigt bra! Jag är dock osäker på om tutet var valbart men det var aldrig aktuellt att välja bort för vår del eftersom det är en ganska bra "kvittens" som man liksom minns om man börjar fundera på om bilen låste sig... :roll: (vilket alltså alltid funkade till 100 % under våra 3 år!).
Renault vs. Volvo (och alla andra bilmärken också tydligen enligt vissa inlägg) vinner Keylessmatchen med 1-0!
(Höll på att bli 100-0 igår när jag var och tvättade bilen för första gången, med nyckeln i fickan, och bilen låste sig och låste upp sig så fort jag spolade vatten i närheten av dörrhandtagen. Backspeglarna fladdrade som öronen på en svettig ko. Det var lite pinsamt i tvätthallen tills jag insåg att det hela upphörde när man lät nyckeln vara kvar inne i bilen!

)
V60 D4 AWD -15 Polestar, Summum Business, VOC, Nav. mm.
V60 T4 F -12 R-Design, RTI mm. (såld)