...

Moderator: Moderatorer

av umekille
Folk som inte respekterar väderleken utan kör på som det vore sommar
och vindstilla...samt alla inkl.yrkesförare som ligger och trycker baki bilen för
att man inte kör i 130. och sen skall förbi så fort det blir 2-filigt.
av umekille
All saltning som utförs via tonvis saltlake.
Åkte till sundsvall i förrgår och vägen var som ett
vattendike...både rutor och strålkastare blev så skitiga
att det var rent farligt att inte stanna som jag fick göra
och rengöra med ajax duschflaskmedel.
umekille skrev:All saltning som utförs via tonvis saltlake.
Jaså ni har börja fått den där skiten på vägarna där uppe också, välkomna i klubben. :)

Det som kan ställa till det riktigt är när dom på dagen slänger på saltet och det blir riktigt blött på vägbanan, sedan kommer natten med sjunkande temperaturer. Sjunker då tempen under -7 så blir det skridskobana på vägen. :-O)

Mvh GK
gnestakalle skrev:
umekille skrev:All saltning som utförs via tonvis saltlake.
Jaså ni har börja fått den där skiten på vägarna där uppe också, välkomna i klubben. :)

Det som kan ställa till det riktigt är när dom på dagen slänger på saltet och det blir riktigt blött på vägbanan, sedan kommer natten med sjunkande temperaturer. Sjunker då tempen under -7 så blir det skridskobana på vägen. :-O)

Mvh GK
Här beror halkan mest på att det regnar på dagen eller är hög luftfuktighet, och sedan fryser det på kvällen och natten. Men det kanske är olika i olika delar av landet?
I morse spann det på 5:an (!!!!!!) i ungefär 75km/h, å då ska tilläggas att jag har dubbdäck som är riktigt bra!
Otroligt halt måste det ha varit...
Blir helt galen på dumjävlar som svänger in precis framför nosen på min bil när man tex åker på motorvägen. :twisted:
VARFÖR! Ska man köra om och sen svänga in precis framför den andra bilen trotts att den omkörande bilen INTE har någon som ligger bakom och stressar denna.
Kan bli helt vansinig på sånt, kör om ordentligt och tänk på bakomvarande som kanske inte vill ha sin bil nedsprutad och blästrad med sten av en icke tänkande medtrafikant!

Och varför har man inte blicken längre fram, ligger man och kör lite fortare än andra medtrafikanter så kan man väl ligga kvar i vänsterfilen så slipper man sicksacka hela tiden. Titta upp! Ligger den en lastbil 200meter längre fram så vet man väl att man med största sanolikhet kommeer köra om den, då behöver man alltså INTE byta fil igen mitt framnför nosen på den man kört om.

Blir fan förbannad bara man skriver om det....

En annan grej:
Verkar också som att många är "rädda" för att ligga kvar i vänsterfilen på motorvägen, går hur bra somn helst att ligga till vänster om det inte kommer någon bakom som vill fram, sen är asfalten oftast bättre i den filen då inte är så många som åker där, vilket blir en betydligt tystare och behagligare resa än att ligga i den utslitna spåriga filen...

//Tack!
Nu är det väl som så att man skall hålla till höger på motorväg oavsett om det är fritt i vänsterfilen eller inte. I så fall kan man kanske tycka att det måste vara okej att köra mot enkelriktat också om det ändå inte kommer någon eller hoppa över stoppliken bara för att det är fritt. Det är inte helt ovanligt att det ligger någon i vänsterfilen som vägrar flytta på sig även om det kommer en ambulans och om det plötsligt skall betraktas som okej att ligga och nöta i vänsterfilen så kommer vi se mer av detta. Så näe, jag håller inte med dig.
Det motsatta "problemet" märker man med många äldre förare på tvåfiliga vägar där hastigheten är max 70km/h, där får man (eller som min bilskolelärare sa för 12 år sen: SKA) ligga i den filen man "vet" att man ska i..

Med andra ord, åker jag på en tvåfilig väg med 70 som begränsning och vet att jag ska svänga vänster om två mil så är det helt rätt att redan från början ligga i vänster fil.

Många äldre har ju lärt sig anorlunda och man får ibland sura blickar om man ligger i vänster fil i 70km/h på en 70-väg..
llesrof skrev:Nu är det väl som så att man skall hålla till höger på motorväg oavsett om det är fritt i vänsterfilen eller inte. I så fall kan man kanske tycka att det måste vara okej att köra mot enkelriktat också om det ändå inte kommer någon eller hoppa över stoppliken bara för att det är fritt. Det är inte helt ovanligt att det ligger någon i vänsterfilen som vägrar flytta på sig även om det kommer en ambulans och om det plötsligt skall betraktas som okej att ligga och nöta i vänsterfilen så kommer vi se mer av detta. Så näe, jag håller inte med dig.

Så du tycker alltså man ska ligga och sicksacka mellan bilar som så många gör, "eftersom man inte får åka i vänster filen"
Ser man tex en lastbil 200 meter längre fram i höger fältet finns det väl ingen anledning att gå tillbaka till det högra körfältet efter omkörning.
Speciellt inte svänga in precis framför den du kört om bara för att sen byta körfält, det var det körsättet jag irriterade mig på.
Att folk ska in precis framför min bil, och stänka upp massa grus och skit...

Sen kan jag ialla fall tycka att det är okey att ligga ivänster filen om jag inte stör någon annan medtrafikant och kör lite fortare än andra :oops: ...
Då jag momsar rätt hårt på hastighetsbegränsningen (Är dock inte värst på långa vägar) så kör jag ideligen om de som håller rekomenderad :D hastighet.
Så när jag kört om en bil på motorväg ligger jag alltid kvar i vänsterfil. Förr eller senare så kommer jag ifatt en ny som jag kommer köra om. På något sätt så känns min körning bekvämare där ute. Dock får man ha bra koll bakåt för jag har ingen lust att ligga i 139knyck o vara bromskloss när Audiidioterna kommer i dubbel momshastighet :wink:
I detta inlägg hade jag velat ha smilys med gloria på två ställen. Men de fanns inte :cry:
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 552
Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]

TjugoFJan Bakbok fixar biffen? Skickat fr&arin[…]

Vilken bränslebox passar?

Chippet står det Timos 2/7/9 series trim chi[…]