Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rambo
Hej! Tutan på min volvo 460 sluta att fungera.Fick tills sist montera av ratten och mäte upp "jord kabeln" som sitter i någon plastring som var monterad på rattstången kabeln till airbagen satt i denna ring med. Efter jag fick klart för mig att det inte var någon Jord i kabeln så drog jag en kabel direct från tutan in till plastringen. Monterar allt som jag tog los det och nu lyser SRS lampan någon som vet hur man får släckt den. Jag testa med att ta av pluss polen från batteriet men det hjälpte inte. Men dom sa inget på besiktningen om den iaf..(men bilen gick nu inte igenom för det skyhöga värden på avgaserna) :(
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
Användarvisningsbild
av vetten
Satte du tillbaks orginaljordkabeln också vid ratten?
av rambo
nej det gjorde jag inte. Drog ju en kabel från jorden som satt på tutan och in till den där plastringen.Blir inte det samma som orginal jordkabeln då?.
Användarvisningsbild
av vetten
Det är inte helt säkert, testa att sätta dit den gamla med en dubbelkontakt.
av rambo
men jag har mätt upp den jordkabeln som ska sitta där och jag får ingen jord från den. Kan jag testa och dra en kabel från batteriet och se om srs lampan slocknar då?!
Användarvisningsbild
av vetten
Hittat felet? Eller?
I så fall! Delge oss också om det, annars ställ flera frågor ?:-/
Vi finns ju här för att hjälpa varandra :mrgreen:
av Baldy
Radering
Se till att tändningen är AV.
Skjut in väljarkabeln i uttag 2 på svarta datalänkanslutningen
Tag reda på felkoder.
ANMÄRKNING: Felkoder måste visas minst en gång innan de kan raderas.
Tryck in testknappen i ca 5 sekunder.
Släpp testknappen.
Vänta tills lysdioden tänds.
Tryck in testknappen i ca 5 sekunder.
Släpp testknappen.
Tryck in testknappen i ca 1 sekund.
Kontrollera att felkod 111 visas.
av rambo
Jag är nog lite trög :p nu men som jag fattar det så måste man ha någon form av ett instrument för det. Och jag har inget sådant, vet ej heller om jag orkar med att fixa skit bilen eller att lägga ut mer pengar och tid på den. PS/ den är till salu.....

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]