Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Tittade på vparts.se och deras LMM. Vad menas med LMM 1500:- och sensor till LMM 2400:-.

Är det olika delar som ska sitta tillsammans? Vilken del brukar rengöras med sensorspray?
av TomasL
Det är själva sensorn man rengör.
Dock ser det ut som det är något vajsing med deras priser.
För den som kostar 1500:- är ju en komplett Bosch original LMM
och sensorn borde ju vara billigare då man inte får med själva huset.
Användarvisningsbild
av Vojje
Man skruvar alltså bort två skruvar och tar ur sensorn från huset och rengör med sensorspray. Det är i sensorn den elektriska anslutningen finns.
Vad består huset av, ngt form av filter?

Volvo bytte min LMM för 4-5 år sedan och den kostade 3500-4000:-. Antar att det var en komplett LMM som byttes (emission service)
av TomasL
Precis, man skuvar ur skruvarna (skruvarna brukar vara Temperproof torx, alltså en torxfattning med en lite pinne i mitten som gör att man inte får i en vanlig torxmejsel utan det måste vara ett hål i själva spetsen på mejseln eller bitset) och upp med sensorn, rengör med sprayen och tillbaka igen.
Har själv provat på några LMM'er med rengöringsspray och har väl inte någon bra erfarenhet. Det har alltid slutat i ny LMM.

Vad gäller huset så består det egentligen bara av ett plaströr med ett glest plastgaller i ena änden. Plastgallret har till uppgift att förhindra luftvirvlar som kan störa mätningen.
Det finns inget filter.

Volvo byter alltid komplett LMM. Hos Volvo finns inte sensorn att köpa löst.
Senast redigerad av 1 TomasL, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
OK, inget man gör utan felkod alltså. Tack för info :D .
av TomasL
Nu hängde jag inte med riktigt. Vad gör man inte utan felkod?
Om det är rengöringen du menar så brukar inte den ge någon felkod i säg men den brukar inte heller hjälpa om man har problem med LMM'n. Det är iallafall mina erfarenheter.
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:Nu hängde jag inte med riktigt. Vad gör man inte utan felkod?
Om det är rengöringen du menar så brukar inte den ge någon felkod i säg men den brukar inte heller hjälpa om man har problem med LMM'n. Det är iallafall mina erfarenheter.
Det finns ju forummedlemmar som sprayat och ev. topsat sina LMM, med som de uttrycker gott resultat.
Men jag tolkar dig som att det inte är din erfarenhet att det är meningsfullt. Den är väl ganska ömtålig och risken att förstöra den är kanske för stor i förhållande till eventuell nytta. Jag har ingen felkod på LMM (för närvarande), men om den är kladdig kanske den behöver lite omsorg.
Men jag har inte kollat det och LMM har endast suttit där ca 9000 mil. Fast den förra byttes redan efter 14000 mil :???: .
av TomasL
Du tolkar mig rätt. Men som sagt det är ju bara min erfarenhet.
Dom som du säger ganska ömtåliga och inte alls mycket ska till innan dom dörjar ge konstiga värden.
Nu kan jag bara tala för mig själv men om inte min LMM gav några felsympton så hade inte jag gått på med rengöringssprayen.
av lennart lundberg
Hej!

De två skruvarna som håller fast min sensor i LMM är en okänd skruv för mig. :???:
Bilen är en S80-05.
Den har en delning av fem stjärnig Torx med mittstift. ??:-/
Bits som passar fanns inte att köpa på Bila som verktyg, kanske någon annan har den.
Gjorde en nyckel som underlättad att få loss skruvarna som inte sitter särskilt hårt i huset.
Någon som vet vad det är för Torxs skruv?

Lennart
av Mikael G
lennart lundberg skrev:Hej!

De två skruvarna som håller fast min sensor i LMM är en okänd skruv för mig. :???:
Bilen är en S80-05.
Den har en delning av fem stjärnig Torx med mittstift. ??:-/
Bits som passar fanns inte att köpa på Bila som verktyg, kanske någon annan har den.
Gjorde en nyckel som underlättad att få loss skruvarna som inte sitter särskilt hårt i huset.
Någon som vet vad det är för Torxs skruv?

Lennart
TomasL har ju skrivit det några inlägg upp :|

Bitsen kallas för Tamper proof och kan köpas t.ex. på jula http://www.jula.se/bitssats-100-delar-172014
Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]

V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]