Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trojlee
Fick indikering på sercive idag. Bilen har gått 800mil sedan förra servicen och endast 7månader har gått...kan det vara rätt?? Sen så såg
jag att dom har bytt multifilter båda två servicerna....ska det bytas så ofta och vad är det för filter?...börjar tro att dom har lurat mig..
//
M
Användarvisningsbild
av SvenB
Multifilter är det samma som kupefilter. Indikeringen för service (att beställa tid) kommer c:a 100 mil innan sevice skall göras. Sedan har du ytterligare 100 mil på dig.
av trojlee
men inte byter man väl kupéfilter var 1000mil????...och finns det två kupéfilter för dom har debiterat 700:- för multifilter och
~3-400:- för kupéfilter..???....varför varnar min bil 200mil innan service då?
/
M
av Rådlös
Det hörs på ordet Varning att det är någonting som skall komma. Du blir alltså informerad i förväg. Kan det bli bättre?
Det här med filter tycker jag du skall disskutera med kundmottagaren eller motsvarande när du ändå beställer servicen.
av trojlee
Rådlös skrev:Det hörs på ordet Varning att det är någonting som skall komma. Du blir alltså informerad i förväg. Kan det bli bättre?
Det här med filter tycker jag du skall disskutera med kundmottagaren eller motsvarande när du ändå beställer servicen.
men jag förstår inte varför den varnar 800mil sen sista service??...när det är 1000mil eller 1år som gäller??
Någon som vet hur ofta multifilter ska bytas?
/
M
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det är väl t.o.m. 1.500 mil eller ett år på 2,0F har jag för mig?
Användarvisningsbild
av hollan
den varnar ca 200mil innan för att du skall hinna få verkstads tid och serva bilen innan 1000mil finns en del folk som kör 2-300mil på en månad där av detta
så kör du vidare 200mil till
kupe filtert bytas på jämna 2000 tal alltså 2 4 6 8 10 12 tusen mil ect
på udda 1 3 5 7 9 11 byts endast olja och filter och indikeringen nollas
av Omek
För 4-cylindriga bilar gäller 1000 km för oljebytet.
För 5-cylindriga är det 1500 km.

Multifilter byts varannan gång.

Har det blivit bytt 2-ggr på raken så är det mest troligt inte för att luras utan för att det omvända kan skapa minst lika mycket problem för ÅF.
Och gör man som dom gjort har man både livrem och hängsle..

Det är ett missförstånd.

Men ring och kolla hur dom vill lösa det till nästa service.
av trojlee
Jag tycker det låter riktigt kort även med 2000mil mellan kupe filter byten, på både vag och Saab som jag haft innan har det varit 6000mil mellan dessa byten....låter som om volvo vill lura kunderna?....speciell. nu när dom har bytt med 900mils intervall på min
Användarvisningsbild
av hollan
6000mil på ett kupe filter oj säger jag bara för då är det inte rent kan jag lova
tänk i ditt fall det skulle innebära att kupe filtret hade bytats vart 6e-7e år :shock:

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]