...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Micce1980 skrev:Det ända som är irreterande är att det inte finns uppkörning med jämna mellanrum efter att man fått sitt körkort första gången. Det skulle med fördel kunna inträffa lite oftare ju äldre man blir. Detta har jag bland annat diskuterat med Trafikverket, Polisen och pressen.
Håller med där nästan.

Själv tycker jag att alla körkortsinnehavare borde få göra en koll typ vart femte år. Man ska besiktiga bilen varje år men vem faen kollar upp föraren?????

Om man har högre behörighet än ABE så ska man åtminstonde uppvisa ett läkarintyg efter att man fyllt 45 och det borde även innefatta ett teoritest och även körtest vart femte år och det också för alla med körkort, hur ska man annars kunna uppnå NOLLVISIONEN????
Användarvisningsbild
av erikn
Håller med om att man borde ha återkommande teoritest. Märker själv nu när dottern håller på att ta körkort att man har en hel del brister i kunskaperna.

Annars det jag retar mig mest på, är att det saknas så många skyltar. Nu när man åker med dottern har man blivit ännu mer uppmärksam på hur många skyltar som fattas. Framför allt är det bristfälliga skyltningar som gör att högerregeln håller på att raderas från allas körsätt. Att stanna för en bil som kommer från höger är det ingen som gör, för ska man göra det så krockar man och då kommer det upp bristfällig skyltning. Och i vissa fall ologisk.
Bristfällig skyltning, skojar du :) , jag skulle vila säga fullständigt vansinnig skyltning på sina ställen. Ta t.ex. korsningen Karlavägen Sibyllegatan i Stockholm där gatukontoret i sin "outsägliga vishet" har ordnat så att i en riktning på Karlavägen skall trafiken på nämnda aveny lämna företräde åt trafiken på Sibyllegatan men i den andra körriktningen skall Sibyllegatan lämna företräde åt trafik på Karlavägen. Karlavägen är alltså en mycket större gata än Sibyllegatan.

Behöver väl inte tillägga att det smällt rätt friskt i denna korsning under en lång tid efter denna ändring.

Saliga äro de i anden fattiga. :roll:

Mvh GK
av Marbas
vetten skrev:...
Själv tycker jag att alla körkortsinnehavare borde få göra en koll typ vart femte år. Man ska besiktiga bilen varje år men vem faen kollar upp föraren?????
...
- Vad är den största orsaken till att olycker inträffar - "olagliga" bilar (som inte borde gå igenom besiktning) eller mänskliga faktorn?

Tror precis som andra skrivit, att regelbundna förarprov bör införas. Behöver inte vara så avancerat, men ett enklare teoritest för att säkerställa att man tagit in de senaste årens nya lagar, samt ett körprov för att visa att man fortfarande är en vettig förare.

Detta tror jag hade dels gjort att många bilister blivit mer alerta och kört bättre, samt att olämpliga förare sållas bort och får ta om sitt körkort på en mer avancerad nivå.
Framför allt behövs beteendeövervakning från polisens sida så att trafikanterna uppfostras till ett vettigt beteende. Återinför trafikpolisen som de sista 10 åren verkar ha trappat ner verksamheten rejält och i stället används till andra uppgifter än som var tänkt.

Mvh GK
Jag kan bli irriterad över gatuplaneringen i mindre städer där man avskaffat rödljuskorsningar och ersatt dem med rondeller. Problemet är att det under tät trafik inte blir några naturliga luckor i trafikflödet vilket gör att det blir långa köer vid mindre gynnade anslutningar.
Håller med om att det gått inflation i rondeller. Elaka tungor säger att det beror på att EU ger bidrag till rondellbyggen men det kanske bara är elakt förtal. (I)

Mvh GK
Om det är fotgängare som korsar rondell-korsningarna blir det bra, naturliga, avbrott. Men det är ju långt ifrån alla rondeller som befinner sig där folk promenerar.
Användarvisningsbild
av White
gnestakalle skrev:Framför allt behövs beteendeövervakning från polisens sida så att trafikanterna uppfostras till ett vettigt beteende. Återinför trafikpolisen som de sista 10 åren verkar ha trappat ner verksamheten rejält och i stället används till andra uppgifter än som var tänkt.

Mvh GK
Här har vi precis mina tankar! :-)-)

Mycket farligare med beteendet som många trafikanter har i dag, än att kanske köra 10km/h över hastighetsbegränsningen på 90-väg!
Schewiz har en modell Sverige borde titta närmare på, de har en bra syn på exempelvis fartsyndare, de betalar en procentsats av vad de har i inkomst. Mycket mer korrekt än det system vi har då det kan bli ett hårt straff för den ena men inget straff för den andra.
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 552
mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]

Det är länkarmen till givare för h&[…]

Aha, då måste man alltså ta l&ou[…]

Är väl dags att byta oavsett på en[…]