Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Effekt ljuger aldrig men en del av känslan med den karaktäristiska turbo kicken försvinner med automat, helt klart.
av heffa
Ha ha! Ni är roliga men tack för positiv påverkan. Jag är mer än nöjd. Hade inte möjlighet att testa så mycket som jag hade önskat igår. Man märker dock effekten med en gång. Känns som en helt ny motor, svarar direkt när man spänner högervaden lite. Jag var egentligen nöjd med bilen redan innan. Tycker det är en helt suverän bil, praktisk och komfortabel men ändå lite sportig. Effekthöjningen bidrar ännu mer till sportigheten och det skulle verkligen inte vara kul att ta bort den. Etanolförbrukningen kommer att vara hög den närmsta tiden om det inte blir riktigt halt.

Väntar nu med spännning på några minusgrader igen för att se om de har lyckats fixa dörrstängningen som fyser i öppet läge när det blir minugrader. Det är egentligen min enda anmärkning på bilen.
av Familyman
Fasen vad härligt att höra, heffa! :-)-) (förutom problemet med dörrstängningen då vilket jag hoppas är åtgärdat)
Det är riktigt kul att vi alla verkar älska våra små pärlor till bilar.

Det måste jag faktiskt tillägga, kom lite som en överraskning för mig.
Jag har förvisso i egen ägo, enbart förfogat över en 740 GL(automat så klart) innan, när vi talar Volvo.
Den köptes begagnad(taxi) och sedan körde jag den tills den passerade 67.000mil.
Därefter såldes den i all hast till en finsk zigenare på en parkering i Angered för 500 spänn.
Skulle fått 1000:-, men han körde fulingen - Ahh skit, jak har para femhontra i plåntpoken, kompis..
Volvo för mig har tidigare betytt rätt tråkiga, men praktiska, säkra och pålitliga slitvargar.
Jag gissar att denna åsikt, utanför vårat eminenta forum, fortfarande kan ses som rätt generell.
Tur är väl att vi, som ett lyckligt fåtal, har upptäckt vilken kalasbil denna pärla är när man hittar rätt modell.

Under mina tidigare år bakom ratten i taxibranschen, så har det passerat ett otal märken i revy.
Men idéen att själv satsa på något mer rejält i Volvoväg, föddes troligen när jag hamnade i en S80 Aut. med Audi's 2,5D i.
Den där "automat/motorstyrka-känslan" är underbar! Att gå ifrån 20km/h till 120km/h i ett enda hisnande och sugande drag,
utan att behöva sitta och veva runt i lådan samtidigt.. ja det där är starkt beroendeframkallande.

Känslan som någon tidigare nämnde ang. den "karaktäristiska turbokicken", försvann enligt min mening
egentligen när turbokraftens effektstart, på de flesta bilar, lades mycket tidigare i varvtalsregistret.
Minns dem gamla S**B 900 Turbo 8v, när man gick på motorvägspåfarten och skickade på.
Ingenting... ingenting... ingenting... BOOM! Sedan kände man sig som en ivägserve'ad tennisboll. Hehe!
Kommer ihåg kompisens alldeles nyinköpta dubbade vinterdäck, som gick ifrån helt perfekta till odubbat på bara sekunder.
Galet måhända, men oj vad underhållande!

Ha det förbaskat roligt med din "nya" bil, men glöm inte att kolla hastighetsmätaren lite oftare! :D :twisted:

Mvh Familyman
av heffa
Tack Familyman, Jag har också varit mycket positivt överaskad och jag håller med dig om att den generella uppfattningen om en V70 är att det är ett riktigt tråkigt men praktiskt bilköp för barnfamiljen. De är ju inte billiga och jag hade nog inte slagit till om jag inte hade fått "ta hand om den" ett bra tag innan jag fick möjlighet att köpa den till ett vettigt pris. Kunde helt enkelt inte lämna den ifrån mig.
av heffa
Igår kväll fick jag möjlighet att köra lite mer och i lite högre farter och kan konstatera att det är riktigt bra drag genom hela fartregistret så långt upp jag nu testade. Kände även att det var nödvändigt att ta bilen till jobbet i morse för en gångs skull. -4 Gjorde tyvärr att jag blev tvungen att hålla i bildörren den första biten innan dörrstängningen behagade komma igång. Tur att jag har automat.
Användarvisningsbild
av RobbanS
Jag fick min Polestar optimerad igår, fy faan vad det går, så jävla nöjd jag e, o vilket ljud man får, nu har ju jag avgassysten och konisk luftfilter från Bsr och det är brutalt ljud, tack alla som rekomende Polestar samt bsr rören
av peetan
Gå till en firma som kan mappa den ordentligt för e85 istället för polestar.
Jag gjorde de.....ojojoj vilken skillnad mot polestar.
Ställde upp min mot en polestaroptimerad, exakt likadana bilar, 2,5ft aut.
Lämnade honom efter 2:a växeln, sen blev gapet större och större.
Mkt mer effekt och vrid.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]