Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är 40 och kör snabbare än när jag var 25... men säkert lite klokare.

Håller med om att V60 är roligare. Sen ska sägas om D3 att MY12 är bättre än MY11 - bredare register.

Har för mig att V60 DRIVe har 0,43 vilket ju mot 0,49 för D5 är anmärkningsvärt liten skillnad.

D5 är superrolig - svarar snabbare än D3 på gas och är lite piggare än D3 mellan 1700 och 2700 varv, mycket piggare i övrigt. Skulle för egen del helt klart välja D5. För mig är redan skillnaden mellan DRIVe och D3 himmelsvid. D3 och T4 är precis på gränsen för vad jag står ut med (olika karaktär men ung. lika snabba)/PH
Användarvisningsbild
av PaNi
Tack för alla kloka rekommentationer, min nästa bil skall ha "maximal körglädje och inget onödigt plingande". Specen är därför ändrad till en V60 D5 manuell utan driver support och utan HiTech-paket. Summum-paketet och herrgårsdvagnspaket "måste" jag dock ha, och jag funderar även på att kryssa i hastighetsberoende styrservo som så många på forumet hyllar. Har dock aldrig provkört det själv.

Nu kommer nästa i-landsproblem; skall jag beställa så fort som möjligt med leverans lagom till sommardäcken skall på, eller skall man vänta ut MY13 med leverans i juli? Någon som hört något skvaller om MY13 är värd att vänta på?
Progressiv servo och laminerade rutor är typiska grejer som hyllas på forumet och är bra, men som kreti o pleti inte tänker på (och inte heller betalar extra för i andra hand).

Bra fråga om MY13! När kommer den och när kan den beställas?? Någon som vet, och vad är nytt??
PH
om du inte är nöjd med D3 hur skall du då kunna bli det med en Drive? skulle lätt välja D5
Det är en himmelsvid skillnad mellan DRIVe och D3. DRIVe är ok på mellanvarv men aldrig rolig eller pigg. Den är död under 1500 r/m (jag har inte kört 115 hk/6 speed, den är troligen lite bättre) och kroknar snabbt. D3 är superpigg kring 2000-2500 r/m när man kört DRIVe, och bättre på alla andra varv. D5 är en riktigt kul motor, alltid kraft från tomgång och långt upp i registret, den gör sig aldrig bättre eller sportigare än i en V60... slås endast av de tyska Audi 3,0TDI/330d etc./PH
Användarvisningsbild
av Bosa
Angående att vänta på MY13, Volvo brukar ju ha en förmåga att förändra innehållet i de olika paketen mellan årsmodellerna så en MY13 kanske har färre med prylar i Summumpaketet än en MY12, kan förstås bli tvärtom eller oförändrat också.

Däremot så tror jag inte det kommer att hända så mycket varken kosmetiskt eller tekniskt till MY13, tror det kan bli lite av ett mellanår men det är förstås bara mina egna gissningar. :)
Nerlackningen blev ju standard redan på bas bilen så dom var ju tvungen sätta dit lite mer saker i momentum...
Momentum och uppåt är ett krav för att köpa en Volvo för mig.

Mvh
Per

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]