Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
#608277
Provade en kompis Volvo 240. Precis samma modell som min fast med några mer mil på mätaren.
Hans växellåda var grymt mycket skönare att växla än vad min är.

På min så är det nära på svårt att få i 1:an så jag brukar av den anledningen starta på 2:an.
2->3->4->5 och 5->4->3 går lätt men 1->2->1och 3->2 går trögt.
Det är inte svårt att hitta lägena men det tar lixom stopp och går trögt att få spaken dit man vill..
Om man tar i och våldar i växlarna så blir det inget skorr eller liknande så ev. synkringar borde väll då vara bra?
Vad kan man göra ? Har ej kollat oljenivå ännu men ett oljebyte kanske vore på plats..
Bilen är "gubbkörd" 12000 mil, och denna vinter är den första som den rullar i minusgrader sedan den var ny..
För en massa år sedan så vet jag en polare som hällde i mobil 1 olja i sin växellåda och den funkade bra. (Det var en sån med knapp 5:a).

Kan jag köra med mobil 1 åxå eller måste jag ha något annat i?
av Rådlös
#608410
Jag hade så också på min 245. Det är möjligt att svaret ligger i länken i förra svaret.
Jag gjorde så när man t.ex stog vid rödljus att jag trampade ner kopplingen och la i tvåan först och med kopplingen nere gick till ettan. Då brukade det fungera.
Jag provade att byta olja, men det var inget bestående resultat. Trögheten kom igen. Jag vet inte om verkstaden hade någon standardolja eller någon special. Troligen inte.
av rd350
#608425
Börja med att kolla backspärren, lyft ringen och se om det går lättare att växla då. Kolla också kopplingsjusteringen (för det är väl en 240 det gäller ?) Ofta är det problem med kopplingslamellen när det är ettan som bråkar och då är det byte som gäller. Du kan ha syntetisk motorolja i lådan om det är en m47 (5växlad) dock ej m46 (överväxel) annars funkar det bra med atf-olja som det egentligen ska vara. (motorolja användes på bilar med "drivljud" i lådan) Hoprostat eller glappt spakställ kan också ställa till det.
Användarvisningsbild
av Hygglo
#608610
Nu har jag kollat dom tipps jag fått i denna tråd samt i den länkade tråden.
1. Det blir ingen skillnad när jag drar upp backspärren när jag växlar så att flytta mothållsplattan åt sidan hjälper troligtvis inte.

2. Spaken känns inte glapp eller på något vis slapp. Det är distinkta lägen som om lådan vore ny. Om bussningarna skulle vara dåliga skulle inte spaken kännas slapp & sladdrig då med diffusa lägen?

3.Med motorn avslagen så är det i stort sett ingen skillnad att växla igenom lådan med eller utan koppling en nertryckt. Det känns rätt lika.
Svårt att beskriva en känsla men jag gör ett försök.

Med friläget i så rör sig spaken fritt i sidled, när jag ska lägga i 1:an och har kommit halvvägs till läge 1 så tar det stopp. Om jag då trycker på lite extra så känns det som om kuggarna i lådan går i varandra och jag kan trycka spaken någon cm till så att växeln går i.
Emellanåt så känns det lika när man ska lägga i 2:an.

Kan tillägga att spaken går inte trögt eller så.
av seglaren
#630886
Hade exakt samma problem på min Volvo 244-88 med M47 låda.
Bytte växelspaksbussningen och nu går den jättelätt att växla.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]