Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bjornn
Hej.
Har en Volvo V70 2.5 T 98

Köpte den skadad och fixade till den i sommras.
Det saknades några tryckslangar till ic så jag skaffade dessa och tänkte inte mer på det.
Hela tiden då jag kört med bilen har den låtit konstigare än andra v70 T då man släpper gasen, som ett lite kvittrande efterhängande ljud.
Kikade idag på turbon och märkte att det inte finns nån avlastningsventil utan bara en plåt där den ska sitta.
Finns ingen öppen dump heller, undersökte lite till och hittade en slang som hängde, den går från insuget som ska sitta på dumpventilen.

Verkar som det inte finns nån avlastningsventil på min bil ??
Men motorlampan lyser ej.
Den laddar omkring 0,4 bar 0,5 som bäst.

Undra om nån kan ha monterat dit en turbo utan avlastningsventil av misstag, eller om nån kanske monterat plåten och havt en öppen ventil tidigare?
Eller ska det va som det är?
Senast redigerad av 1 Bjornn, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Antingen har det suttit en annan än original avlastningsventil på innan eller så har någon tidigare ägare bara monterat plåten för att helt enkelt bygga bort avlastningsventilen, vilket man kan göra av flera anledningar. Och motorstyrningen saknar inte ventilen då den är helt mekanisk.

Antar för övrigt att du menar att den laddar 0,4-0,5 bar.
av Bjornn
Marlboroman skrev:Antingen har det suttit en annan än original avlastningsventil på innan eller så har någon tidigare ägare bara monterat plåten för att helt enkelt bygga bort avlastningsventilen, vilket man kan göra av flera anledningar. Och motorstyrningen saknar inte ventilen då den är helt mekanisk.

Antar för övrigt att du menar att den laddar 0,4-0,5 bar.
Hehe, ja 0,4-0,5 bar menade jag.
Men man bör ha en ventil?
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]