Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Emilio
Hejsan

Jag har då samma problem som många andra har haft, att den inre knuten har trillat isär då jag skulle ha loss den yttre på min 855.
Det som är olikt för mig är att själva "stödringen" sitter fast inne i skålen? Den är helt enkelt för stor för att kunna komma ut.
För vad jag förstår, och läst bland andra inlägg, så ska man trä ringen över "krysset" och lägga i kulorna i ringen och sen ska, som andra sagt, "allt bara glida in".

Men det kommer ej att gå... med tanke på att ringen inte kommer förbi en sorts kant/hylsa/rör som sitter runt skålen som dammasken satt klämd över. och om jag på något mirakulöst sätt skulle både få ur och i ringen, då kommer problemet att jag absolut aldrig kommer kunna "glida in" paketet med de 6 lagerkulorna utstickande runt om!

Så den ända lösningen är om man kan få bort den plåtkanten, för den ser inte ut som en del av skål-kostruktionen? Jag vågar inte ta till något direkt våld, då det säkerligen skulle gå sönder...

Om någon vet vad jag pratar om så hade det varit underbart med lite hjälp, för jag är helt förlorad!

Jag la till en bild här, tyvärr så hade jag ingen kamera med mig, med jag knåpade ihop en skiss i paint om folk har svårt att förstå vad jag menar.

Bild

Edit:
Hittade bilder på knuten från nätet.

Det är den guldfärgade kanten som hindrar mig

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Det du kanske måste göra är att ta bort den yttre drivknuten och trä på den den vägen, det är enda sättet jag kommer på att du kan göra.

Du förstår vad jag menar??
Användarvisningsbild
av Emilio
Nej men alltså, det är inte dammasken jag ska byta, jag ska montera ihop knuten igen...
Den trillade ju isär.

Bilderna kanske är vilseledande, då de är på en komplett ihopmonterad knut som jag hittade på nätet.
av anTLo
Har den fallit isär.. lät skrämmande. :???: Byta hela drivaxeln kanske? Finns vettiga på skroten för 1500:-. Fast du är säkert bra mycket händigare än jag är och är mer tålmodig. Vet bara att om den skulle falla isär på min skulle jag bytt hela axeln. :)
Användarvisningsbild
av Emilio
Jo, den tanken har slagit mig med kan jag lova... Har stått och svurit så mycket så jag fått huvudverk haha
av Bjornn
Det guldfärgade plåtskyddet måste du knacka bort försiktigt, annars får du ju aldrig ihop det.
Prova det så fungerar det sen.
Glöm inte att montera det efter.
av zäta
Har drivknuten ramlat isär så kan den ramla ihop på samma sätt som den ramla isär men åt andra hållet.

Det hände samma sak med en inre drivknut för min son på hans S-70 när han skulle byta hjulnav och
det var inte helt enkelt att få ihop drivknuten sen.

Så här gjorde vi till slut.

Tvätta rent alla delar från fett och sätt den tomma knuten i ett skruvstycke med öppningen uppåt.
Stoppa i kulhållaren + alla kulor i den och lyft upp kulorna med kulhållaren mot taket så långt det går utan att kulorna faller ut.
Stoppa i innerdelen och mata ner kulhållaren och kulorna samtidigt som innerdelen förs ner , man behöver många fingrar och ett stort tålamod,,,,
När allt är ihop igen smörja knuten med nytt fett lämpligt för ändamålet sedan på med damasken.

Montera axeln i bilen men dra inte isär den igen...
Användarvisningsbild
av Emilio
Bjornn skrev:Det guldfärgade plåtskyddet måste du knacka bort försiktigt, annars får du ju aldrig ihop det.
Så det går att få bort det? Tyckte det satt som Sören! aja, fan med... Jag tappade orken totalt så jag lämnade in knuten på volvo, han sa han skulle plocka ihop det lite billigt åt mig så jag får se vad han vill ha av mig i slutändan :P
av Bjornn
Emilio skrev:
Bjornn skrev:Det guldfärgade plåtskyddet måste du knacka bort försiktigt, annars får du ju aldrig ihop det.
Så det går att få bort det? Tyckte det satt som Sören! aja, fan med... Jag tappade orken totalt så jag lämnade in knuten på volvo, han sa han skulle plocka ihop det lite billigt åt mig så jag får se vad han vill ha av mig i slutändan :P
Ja det går att lossa den plåten, annars blir det för knepigt att sätta ihop det.
Användarvisningsbild
av Emilio
De var färdiga med den idag, så jag ska ner och hämta den nu.

Men jag får tacka för hjälpen ändå =)

Jag har haft en tanke på just kolen och t&au[…]

Råd vid punktering

Verkstäderna är skyldiga att ta av d&a[…]

Fick underkänt på fästet för […]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]