- lör 14 jan 2012, 21:10
#607504
Uppdatering: (enl. önskemål)
Efter att ha tillbringat bra mycket mer tid än behövligt bakom ratten,
så tänkte jag komma med ett litet utlåtande..: (märk väl att detta är en ytterst personlig upplevelse)
Ok, då kör vi! (Romanvarning!)
Jag är förälskad! (L) (L) (L)
Bilen är helt och hållet perfekt för mig samt familjen.
Automatlådan ger silkesmjuka knappt märkbara växlingar vilket är underbart när man skall lägga ut på en 110-väg
och enbart hör ett skönt morrande och känner att man bara "glider iväg" upp i önskvärd hastighet.
Om man så önskar så kan man enkelt, med ett aningens mer bestämt tryck på pedalen,
aktivera Polestars lilla kryddning som förvånansvärt effektivt skjuter iväg dig upp i tresiffrigt.
Det är förvånansvärt lätt att moderera kraftens inblandning i körningen. Det känns lite som att man har två olika motoreffekter som man kan välja mellan. En skön glidare som absolut inte känns trött alt. en potent "mungipehöjare" som skjuter iväg med ett hotfullt morrande.
Skillnaden som jag känner i jämförelse med potenta, turboförsedda bensinjämlikar,
är att kraftutdelningen i dieselversionen ges på ett mer subtilt och mindre "stressigt" sätt.
Dieselns råstyrka och lågvarviga arbetssätt gör att man stillsamt(?) sugs iväg på ett sätt som jag personligen älskar.
Jag har testat igenom lite olika "hastighetsområden"(20->70, 70->120 m.fl) för att verkligen känna om jag kan urskilja något specifikt område där accelerationen är som bäst, men jag måste säga att det fungerar kanon över de områden man behöver kraften i vid normal körning.
Om denna "symfoni" enbart har att göra med Polestars optimering har jag svårt att säga, men det är i.a.f. mer än tillräckligt för att fylla mina behov. En diskret, snygg, bekväm och riktigt kraftfull familjebil som utan att bli stressig i sin framtoning ändå kan bjuda på riktigt trevliga accelerationer när man så önskar.
Jag har tidigare aldrig haft nöjet att bekanta mig med en adaptiv farthållare, men har nu helt och hållet uppslukats av hur underbar denna lilla option är. Den frammanar verkligen till en lugn och avkopplad körning. Jag trodde tidigare att det primärt var vid motorvägskörning som denna option kom till sin rätt, men där hade jag fel. Att på t.ex. 70-väg, aktivera den och bara glida med bakom någon utan att behöva gasa/bromsa när hastigheten pendlar +-10km/h är riktigt underhållande och detta fungerar ypperligt även på 50-sträckor. Rekommenderas starkt!
När det gäller bränsleförbrukningen, så har jag enbart bildatan att förmedla då jag ännu inte har hunnit mäta vid pump.
Vid körning på plan väg i såväl 90km/h som 110km/h så visar displayen mellan 0,44 och 0,49. Vanligt? Ovanligt?
Det skall bli intressant att senare följa en hel tank med tillhörande förbrukning vid normal körning.
Helhetsintrycket som jag vill förmedla är att jag personligen är ruggigt glatt överraskad över bilens egenskaper
och att detta verkligen överträffat mina förväntningar som jag hade innan bilen hamnade i min ägo.
-)
Mvh Familyman (En rejält lycklig, blivande tvåbarnsfar) -tillökning i februaris mitt-
Efter att ha tillbringat bra mycket mer tid än behövligt bakom ratten,
så tänkte jag komma med ett litet utlåtande..: (märk väl att detta är en ytterst personlig upplevelse)
Ok, då kör vi! (Romanvarning!)
Jag är förälskad! (L) (L) (L)
Bilen är helt och hållet perfekt för mig samt familjen.
Automatlådan ger silkesmjuka knappt märkbara växlingar vilket är underbart när man skall lägga ut på en 110-väg
och enbart hör ett skönt morrande och känner att man bara "glider iväg" upp i önskvärd hastighet.
Om man så önskar så kan man enkelt, med ett aningens mer bestämt tryck på pedalen,
aktivera Polestars lilla kryddning som förvånansvärt effektivt skjuter iväg dig upp i tresiffrigt.
Det är förvånansvärt lätt att moderera kraftens inblandning i körningen. Det känns lite som att man har två olika motoreffekter som man kan välja mellan. En skön glidare som absolut inte känns trött alt. en potent "mungipehöjare" som skjuter iväg med ett hotfullt morrande.
Skillnaden som jag känner i jämförelse med potenta, turboförsedda bensinjämlikar,
är att kraftutdelningen i dieselversionen ges på ett mer subtilt och mindre "stressigt" sätt.
Dieselns råstyrka och lågvarviga arbetssätt gör att man stillsamt(?) sugs iväg på ett sätt som jag personligen älskar.
Jag har testat igenom lite olika "hastighetsområden"(20->70, 70->120 m.fl) för att verkligen känna om jag kan urskilja något specifikt område där accelerationen är som bäst, men jag måste säga att det fungerar kanon över de områden man behöver kraften i vid normal körning.
Om denna "symfoni" enbart har att göra med Polestars optimering har jag svårt att säga, men det är i.a.f. mer än tillräckligt för att fylla mina behov. En diskret, snygg, bekväm och riktigt kraftfull familjebil som utan att bli stressig i sin framtoning ändå kan bjuda på riktigt trevliga accelerationer när man så önskar.
Jag har tidigare aldrig haft nöjet att bekanta mig med en adaptiv farthållare, men har nu helt och hållet uppslukats av hur underbar denna lilla option är. Den frammanar verkligen till en lugn och avkopplad körning. Jag trodde tidigare att det primärt var vid motorvägskörning som denna option kom till sin rätt, men där hade jag fel. Att på t.ex. 70-väg, aktivera den och bara glida med bakom någon utan att behöva gasa/bromsa när hastigheten pendlar +-10km/h är riktigt underhållande och detta fungerar ypperligt även på 50-sträckor. Rekommenderas starkt!
När det gäller bränsleförbrukningen, så har jag enbart bildatan att förmedla då jag ännu inte har hunnit mäta vid pump.
Vid körning på plan väg i såväl 90km/h som 110km/h så visar displayen mellan 0,44 och 0,49. Vanligt? Ovanligt?
Det skall bli intressant att senare följa en hel tank med tillhörande förbrukning vid normal körning.
Helhetsintrycket som jag vill förmedla är att jag personligen är ruggigt glatt överraskad över bilens egenskaper
och att detta verkligen överträffat mina förväntningar som jag hade innan bilen hamnade i min ägo.

Mvh Familyman (En rejält lycklig, blivande tvåbarnsfar) -tillökning i februaris mitt-
Senast redigerad av 1 Familyman, redigerad totalt 0 gånger.
- V70 Classic D4 VEA FWD Polestar 8 speed Aut. Summum MY16 Electric Silver. -
- V70II 2.4D Polestar Aut. MY10 SvartMet. -
- V70II 2.4D Polestar Aut. MY10 SvartMet. -