Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Hur försiktig är ni med den nya bilen? Ska man köra dem första 1000milen lugnt utan att ligga på för höga varv m.m?
Användarvisningsbild
av MartinS
Steff 99 skrev:Kör som vanligt...! Frågan är varför skall man inte skall göra det ...?
Bara 15 år tillbaka i tiden pratades det ju om inkörning i ~100mil. 20år tillbaka var ju första oljebytet efter 200mil.
Så att man undrar är ju inte allt för märkligt.

/Martin
av Steff 99
Nu är första oljebytet vid 3000mil o man rundsmörjer inte bilen idag heller som man gjorde för 20-30 år sedan :lol:
Som sagt , utvecklingen går framåt. :-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
hehe, fast rundsmörjningen var nog ytterligare 20 år tillbaka va?

/Martin
av dst02
Jag har alltid kört in mina nya bilar med att inte varva över 4000 varv (bensin) å 3000 varv (diesel) de första 200 milen och sedan ökat på takten succesivt. Brukar stå nåt i instruktionsboken om rekomendationer även 2012.

Jag brukar låta motorn gå på lite blandade varvtal, varken för högt eller för lågt.
av Herkulez
dst02 skrev:Jag har alltid kört in mina nya bilar med att inte varva över 4000 varv (bensin) å 3000 varv (diesel) de första 200 milen och sedan ökat på takten succesivt. Brukar stå nåt i instruktionsboken om rekomendationer även 2012.

Jag brukar låta motorn gå på lite blandade varvtal, varken för högt eller för lågt.
Precis som alla demo-bilar då :-O)
av Sunkan85
Det första dom gör när dom kör av bilen ifrån banan är att köra in den i ett rulltest och då kör dom upp bilen i 120km/h tror jag det är, håller den hastigheten under en liten stund, går ner i hastighet och gör likadant osv. Och det är första gången motorn är startas i bil. Är ganska säker på att motor tillverkaren har testkört motorn också. Så du kan nog köra på som du vill =)
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]