Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LordVader
Idag var fruktansvärt halt i skogarna norr om Örebro.

Åkte en mindre väg som innehar en lång backe i 10% lutning. Det var idag underkylt regn, stannade och gick ur bilen; det var absolut blankis över hela vägen.

Med risk för att kana baklänges stannade jag bilen på brantaste stället i den långa backen. Gav försiktigt gas och det drog iväg med försiktig kalvning åt sidan. Stannade igen och gav den här gången distinkt gas vilket resulterade i hjulspinn men med bra frånskjut. Helt suveränt!

Resten av den slingriga vägen gick mellan 50-60 km/h på ren blankis, och bilen uppförde sig exemplariskt.

Det är lätt att glömma hur halt det egentligen är med sån fin drivkraft!
av Hakan975
LordVader skrev: Det är lätt att glömma hur halt det egentligen är med sån fin drivkraft!
Ja lite lurigt eftersom bromsarna inte är lika mycket bättre..
Användarvisningsbild
av LordVader
Hakan975 skrev:
LordVader skrev: Det är lätt att glömma hur halt det egentligen är med sån fin drivkraft!
Ja lite lurigt eftersom bromsarna inte är lika mycket bättre..
Det gäller att köra med förstånd, som alltid.

På mitt arbete inom räddningstjänsten har vi en ny vw caddy 4 motion som akutbil.

Där har man INTE tänkt till. På med dubbfria vinterdäck, bilen är ju för tusan fyrhjulsdriven! Att behövs stanna på halkan tänkte man inte på. Dessutom ska samma däck sitta på sommartid, på så vis anses man ju spara en hel uppsättning hjul. Pengar går före vett!

Dumt så det förslår!:evil:
Användarvisningsbild
av StringerBell
LordVader skrev: På mitt arbete inom räddningstjänsten har vi en ny vw caddy 4 motion som akutbil.

Där har man INTE tänkt till. På med dubbfria vinterdäck, bilen är ju för tusan fyrhjulsdriven! Att behövs stanna på halkan tänkte man inte på. Dessutom ska samma däck sitta på sommartid, på så vis anses man ju spara en hel uppsättning hjul. Pengar går före vett!
Jag tycker faktiskt man kan leva lite rövare över detta (du är ju anställd i offentlig sektor(?) och har större skydd än privatanställda), inte minst över att man kör med vinterdäck på sommaren vilket ger fullständigt usla prestanda. Ett dubbfritt däck är i alla fall ett vinterdäck.
Användarvisningsbild
av apersson850
Speciellt som man väl får förmoda att en akutbil går som utryckningsfordon? Alltså ibland i högre hastighet än vad som är normalt, och ofta är de väl rätt rejält lastade också.
Sådana omständigheter och en sommardag med +25°C (sådana förekommer ju) och en däckexplosion är inte så långt borta som man kanske kan tro, om man använder vinterdäck på sommaren. På sätt och vis är det nog farligare än att inte ha dubb på snövägar, för då är i alla fall chauffören förhoppningsvis inte dummare än att han inser vad han håller på med, så farten är inte så hög som patienten kanske skulle önskat. Men på sommaren tror man inte sånt ska hända.
Användarvisningsbild
av LordVader
StringerBell skrev:
LordVader skrev: På mitt arbete inom räddningstjänsten har vi en ny vw caddy 4 motion som akutbil.

Jag tycker faktiskt man kan leva lite rövare över detta (du är ju anställd i offentlig sektor(?) och har större skydd än privatanställda), inte minst över att man kör med vinterdäck på sommaren vilket ger fullständigt usla prestanda. Ett dubbfritt däck är i alla fall ett vinterdäck.
Kommunal verksamhet som för 1 år sedan upphandlades och ingår i ett större förbund med brandkårer.

Håller till fullo med om att till sommaren kommer det bli mjukt och svajigt utan dess like, och vi är några (som är mer "gnälliga" än andra), som opponerar oss mot däckvalet. Sista ordet är inte sagt än , hoppas jag!
Användarvisningsbild
av LordVader
apersson850 skrev:Speciellt som man väl får förmoda att en akutbil går som utryckningsfordon? Alltså ibland i högre hastighet än vad som är normalt, och ofta är de väl rätt rejält lastade också.
Sådana omständigheter och en sommardag med +25°C (sådana förekommer ju) och en däckexplosion är inte så långt borta som man kanske kan tro, om man använder vinterdäck på sommaren. På sätt och vis är det nog farligare än att inte ha dubb på snövägar, för då är i alla fall chauffören förhoppningsvis inte dummare än att han inser vad han håller på med, så farten är inte så hög som patienten kanske skulle önskat. Men på sommaren tror man inte sånt ska hända.
Det är ingen bil som används för patienttransporter, utan som akutbil för att vara behjälplig ambulansen vid hjärtstopp etc.

Likväl är det en säkerhetsbrist att färdas med mjuka friktionsdäck sommartid, och i stundens "hetta" är det ju fullt möjligt att glömma av, eller ens ha vetskap om, vad som sitter monterat på bilen.

Ursäkta OFF-TOPIC! :|
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag menade att det fanns en patient inblandad, även om han inte var inuti bilen. Lärde mig just att för varje minut som går outnyttjad vid hjärtbesvär minskar chansen till överlevnad med 10%.

För en enda minut, alltså.
Användarvisningsbild
av LordVader
apersson850 skrev:Jag menade att det fanns en patient inblandad, även om han inte var inuti bilen. Lärde mig just att för varje minut som går outnyttjad vid hjärtbesvär minskar chansen till överlevnad med 10%.

För en enda minut, alltså.
Helt rätt, varje minut räknas! Det är oerhört bråttom att komma iväg fort, och vetskapen om att det är ett sk PRIO 1 larm gör att man anstränger sig till det yttersta för att komma fram så snabbt (och säkert) som möjligt.

Dålig kombination med vinterdäck på sommaren, och dubbfritt på vintern :shock:
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 25
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid