Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bybonorr
hej
har en v70 av 2002 års mod dieselvärmaren la av tidigare här i vinter så den 12 december hade vi in den på en volvo verkstad och lät repa den och prick en månad senare så dog den igen ..... ställde tid uret på kvällen den 11 januari å på morgonen efter så gick den en liten stund för att sen stanna å så är det nu inte ett jäkla liv i den trycker man direktstart så blinkar den på för att sen hoppa över till av direkt ????? vad är fel kan ju inte vara möjligt att man ska behöva renovera dom flera gånger på en vinter för att hålla bilen varm
Användarvisningsbild
av StringerBell
Du är verkligen inte ensam om att ha problem med dieselvärmarna, även om jag mitt exemplar fungerar klanderfritt.

Det finns mycket material här i forumet att söka på.

Min egen teori är att alla problem beror på att det värmarna i grunden är tänkta som parkeringsvärmare som går 20min - 1 timme och att de knäcks av allt för många korta start och stopp när automatiken får styra.

Sedan har du ju en äldre bil och det är inte orimligt att tänka sig att värmaren börjar närma sig slutet på sin livslängd, men om den verkligen renoverats borde den begränsas av det. En oljebrännare är knappast raketvetenskap.
av bybonorr
nä det är ju som du säger att de är fler än 1 som har problem med värmaren
de svar jag fick av verkstan var att det finns dom som fått renovera värmaren 2-3 gånger på en vinter å att de som kanske skulle bytas ut nu skulle kosta kring 6000-7000 tusen å de var ju billigt enligt han men jag ifrågasätter att det ska kosta i runda slängar 10000 kr på en vinter bara för att hålla bilen varm då är de ju bara byta märke
vad för garantier är det på ett sånt där rep ?
kan det ha blivit nån fel kod för att när gumman skulle fara på morgonen när den la av så indikera den för låg kylvätskenivå fast det inte var för lite i expansions kärlet ?
Användarvisningsbild
av StringerBell
bybonorr skrev: renovera värmaren 2-3 gånger på en vinter
Man undrar vad de menar med renovera. Vad jag förknippar med begreppet är att man byter ut slitagedelar osv. Det verkar mest som de rengjort den eller motsvarande.
av bagarn09
Vad får du ut för felkoder på värmaren? Vad har dom gjort för någonting med värmaren när dom rustade den?

Mvh, Jimmy.
av plisken36
Tjaba,
Jag hade också "för lite kylvätska" i systemet förra veckan enligt datorn. Det uppstod när man använde D-värmaren.
Nu imorse hade D-värmaren lagt av helt, kan inte startas.
Och även jag har renoverat D-värmaren för ca 2 mån sen.

Verkar lite skumt detta om renoveringen inte håller fast man gör den på Volvo-verkstan.

(V70 D5 -02:a)
av TomasL
plisken36 skrev:Tjaba,
Nu imorse hade D-värmaren lagt av helt, kan inte startas.
(V70 D5 -02:a)
Gjorde den startförsök eller var den helt död?
av bybonorr
halloj igen
var in med bilen i går på volvo verkstad och dom trodde först att det var manteln i brännaren som gått sönder för att den varna om låg kylvätska sen vart det pumpen till dieseln som säkert inte orka trycka fram å det sluta med att de var en massa fel koder som dom radera och då starta den igen och att det kanske hade kommit snö i avgasröret från dieselvärmaren så den gjort 3 startförsök
men det konstiga är ju att den gick på morgonen en liten stund å la sen av så täppt i röret tror jag inte på
av antelule
bagarn09 skrev:Vad får du ut för felkoder på värmaren? Vad har dom gjort för någonting med värmaren när dom rustade den?

Mvh, Jimmy.
hur kollar man fel koder på dieselvärmaren på s80?

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]