Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
nilvert skrev:Var inne med min en vecka efter jag hämtat ut den och gnällde på detta. Men de kollade och konstaterade att det var ok.

Tycker inte man ser ett enda dugg med halvljus i helmörker. Var nära att klippa ett par rådjur vid möte i mörker för ett par veckor sen just av den anledningen att man ser så kort med halvljus.
Har inne min på verkstan nu(krockad :cry: ) och har en lånebil utan xenon. Tycker att halvljuset är underbart i jämförelse.

Högersidan lyser någorlunda ok. Men inte vänster. Ska det vara så?
Det var säkert ok i den meningen att det håller sig inom toleranserna. Men många nya bilar, bl a Volvo, har för lågt ställda strålkastare från fabrik (att man nästan aldrig har bländats av en Volvo med xenon tyder ju på det...) men jag har sagt åt verkstan "på skarpen" de senaste 2, 3 gångerna jag har fått en ny bil att ställa ljuset högt. Då lyser det superbra! Stå på dig!
PH
av mangeV70
Jag tyckte också att mitt ljus hade ett kort halvljus med en väldigt skarp kant mellan ljus och mörker. Bad verkstan kolla detta i samband med ett annat besök på verkstaden.
När jag hämtade bilen stod det som notering att det inte gick att justera så jättemycket. Men teknikern hade kunnat höja ljusbilden en liten aning så att man kom precis på gränsen till det "lagliga".
Vid första mörkerkörningen efter det så var det ju en helt ny bil. Ligg på teknikerna så dom skruvar upp ditt ljus. Det verkar inte som om det behövs justeras så mycket.
av perhall
Har du halogen utan nivåregl o ställer dem högt så får dumånga helljusblink. Med xenon ingår nivåreglering!
Användarvisningsbild
av akterspegel
Hej!

Jag har en V70 MY10 och efter att jag bytt den ena strålkastaren på garanti så kalibrerade verkstaden strålkastarna och nu är halvljuset för högt..

Jag får heljusblink på mig ibland och det känns inte rätt att åka och blända folk då jag själv stör mig på folk med för högt helljus (läs saab).

Går det att skruva ner ljuset själv manuellt på något sätt?

Det är dualxenonstrålkastare och automatiken fungerar den är bara förhög default.

Tacksam för svar!

MVH
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Jag provade igår att själv försöka ställa om nivån via de två "skruvarna" (vilket inte är några skruvar utan mer liknar 6-kantiga M4-piggar). Det gick så klart inte så bra (provade bara att vrida 1/4 varv sedan vågade jag inte mer, rädd att paja strålkastaren). Jag vred tillbaka och nu undrar jag vad jag gjorde för fel? Strålkastaren var igång när jag vred (annars ser man ju inte hur mycket som ändras). Men det hände som sagt inte ett skit...
Användarvisningsbild
av MartinS
På XC60 skruvar man bara på de sexkantiga piggarna i ovankant på strålkastaren. Men man får snurra några varv, 1/4 varv gör ingen större skillnad.

Hur det ser ut på V70 vet jag ju inte men man kan ju misstänka att det är något liknande.

/Martin
Användarvisningsbild
av len
funkar med en plattång eller 7 mm hylsa (har jag för mig). Det finns 2 skruvar per strålkastare. Skruva på den inre (mot mitten). Ställ mot väggen och ett varv ser du skillnad, medurs = upp med ljuskäglan
av perhall
Soulman skrev:
perhall skrev:Hade du den på auktoriserad verkstad? De ska ha utrustning för att reseta strålkastarna men det har de inte alltid. Hade en Volvo inne för ett tag sen efter en krock (då forumkollegerna var väldigt nyfikna på vem som var vållande!!) och då hade verkstaden visserligen Volvoutrustning påstod de, men inte Volvos egen, så jag fick åka till en annan verkstad för nollställning!

Sen är det ju ett vanligt fel att ljusen står för lågt. Mycket irriterande när man åker långt på motorvägen. Jag ber alltid verkstaden på första servicen ställa ljusen så högt det går inom lagens gränser. Xenon har ju automatisk nivåreglering så man bländar ändå inte i normalfallet (utom vid backkrön, skarpa kurvor etc.)/PH
Nja varför ska det vara vanligt att de står för lågt? Det är ju nåt SBP anmärker på precis som om de står för högt. Om regleringen funkar behöver man normalt inte ens fundera över det hela. På VAG bilar sitter givare på en främre och bakre bärarm som håller koll på karossens position och reglerar ner lyktorna om det är tung last t.ex. Det är säkert motsvarande teknik på Volvo. När grundinställningen är gjord ställer man in höjden/längden som på vilken bil som helst med ställskruvarna.
Alltså, när SBP tycker att de står för lågt står de riktigt lågt. Jag kan inte se någon anledning till att inte ställa dem så högt som möjligt inom vad som är lagligt. Dels ser man längre, dels slipper man starkt ljus precis framför bilen som gör att man ser sämre på långt håll. Jag har kört flera nya Volvo som haft alldeles för lågt ställda ljus från fabrik,d vs. de lyser 25-40 meter/PH
Användarvisningsbild
av Perra83
Mitt halvljus lyser oxå på tok för kort och ja tog ett rådjur på grund av det! Inget ströljus alls utan det är en skarpt avklippt ljusbild.

SBP får justera ner 2013 eller Volvo på nästa service.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]