Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
http://handla.swedol.se/images/large/TL-1431.jpg

KOMPRESSOR GARAGE MASTER
Perfekt paket för dig som arbetar mycket i garaget, verkstaden eller hemmet. Innehåller förutom en kraftfull kompressor en hel del tillbehör som pumphandtag med tryckmätare, tre stycken luftpåfyllningsmunstycken, blåspistol, luft/vattenpistol, färgspruta, tvättpistol, mutterdragare 1/2", krafthylsor 15, 17, 19, 21 mm och luftspiralslang 5 m. Effekt 3. Volt 230V. dB 97. Genomlupen cylindervolym l/min 356. Fri avg. luftmängd vid 6 bar l/min 240. Antal cylindrar 2. Varvtal rm 2850. Max arbetstryck bar 9. Tankvolym l 50. Bredd mm 830. Höjd mm 670. Djup mm 350. Vikt kg 55. Levereras med hjul Ja. Oljefritt Nej

Har tappat bort bruxen till våran kompressor (samma/lika som i länken), och funderar nu vilket oljebytesintervall som är bra?

Den används ju inte dagligen men typ några ggr i veckan iaf, och den står ju i ett utrymme som har samma temp som utomhus.

Har 5w-40 helsyntet (Biltema) hemma, funkar det i kompressorn?
Användarvisningsbild
av cybermunk
Skulle nog satsa på att maila Swedol, eller om jag skulle kunna få tag på tillverkarn och få en pdf kopia av anv-hand-boken.
av *pettson*
Jag har haft en liknande en gång i tiden och den skulle endast användas kompressorolja till. Det är en separat typ av olja just bara för kompressorer i normalfallet, men det finns även andra typer som påminner mer om motorolja. Det är för att dom är högvarviga.
Den jag hade skulle det bytas vart 20:e timma. Det som just var ett problem med oljetypen var att hitta en som klarade kyla.
Julas kompressor olja fungerade till sist att använda.

Min nuvarande kompressor är lågvarvig och ska ha vanlig motorolja helsyntet. Min ska det bytas i vart 100:e driftstimma.

Men för att vara helt säker bör du maila swedol för att få svar.
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]