Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag har de bytt turboslang på min bil också. Körde ungefär 1 mil hem och tycker nog det blev bra. Jag kanske kan ana nåt "gnäll" ibland, eller om det bara är spökljud eftersom jag är van att det ska låta vid vissa tillfällen. Hade bilen låtit så här vid levererats hade jag förmodligen aldrig tänkt på det. Men jag behöver köra mer innan slutgiltig dom kommer.
av matsén
Min lokala Volvoverkstad visste inget om detta förra veckan.
Har någon artikelnummer på slangen eller kod på aktivitet/kampanj?
//PM
av pergrein
Söker dom i sitt system så ska det finnas där som en åtgärd, min handlare sökte på "visslande" så fick han fram den.

Mvh
Per
av Patarn
Min V70 T4 my 12 var inne på service idag för att byta slangen.

Efter att ha kört den i några kilometer hem från verkstaden så kan jag konstatera att visslandet minskat med kanske 90% men att det definitivt fortfarande finns kvar där i bakgrunden.

Tänker ni andra leva med det?

Verkstaden hävdade att turbon ska vissla lite men ingen av mina tidigare bilar med turbo (olika Audi-modeller) har då visslat på detta störande sätt.
av zama
Det verkar inte vara så lätt att få tag på slangen. Min volvoverkstad hoppas få en slang i slutet av jan. Sitter den nya slangen på de bilar som lämnar fabriken nu?
av zama
Fick min slang bytt i går och ljudet har nog helt försvunnit. Såg vilken förändring volvo hade gjort på slangen, intressant att en sån liten förändring fungerar....
Hej, har en T4F med Powershift 2012 som plockades ut 1/7 2011.
Jag var en av de första som skrev om detta problem. Har haft det hela tiden men på lite olika varvtal, mest runt 2000 i stadstrafik.

Idag har jag fått den utbytt, beställde delen redan i december. Det var onekligen lite leveranstid på den men den är inte restad, ny del bara så det tar lite tid att få fram den. Det är alltså insugsslangen mellan blocket och "luftfilterlådan" som byts ut mot en med 3 "burkar" på som släpper ut luft, inte 2 som är original.

Felet är nu helt avhjälpt! Visslandet är nu borta och motorn är mycket tystare. Skönt. Enligt min tekniker så är det garanti och kostar ingenting, men de kommer inte återkalla och byta alla då det inte är alla som upplever felet.
Men om man har det så ska man klaga så byts det!
Användarvisningsbild
av Sleeper
Väcker tråden till liv igen med hopp om hjälp. Jag har just haft min bil på bilia för lite småfix, bland annat åtgärd av detta visslande. Min servicetekniker kände inte till felet och hade inte lyckats hitta något om det heller. Jag vill gärna hjälpa honom på traven med exempelvis ett artikelnummer på slangen eller något annat konkret och vattentätt som sätter honom på spåret.

Någon som vet?
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]