Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Hej

har en väldigt svampig broms så har försökt att lufta runt om men då jag luftar fram tappar man ibland helt nått tryck på pedalen (den blir helt slekig utan motstånd) och det är omöjligt att få till. Sedan medans jag höll på så börja tomgången hoppa som en jojo från 500-2000 rpm då man rör bromsen ffa då man släpper upp den.

1 varför går det inte få till bromsen genom att lufta?

2 hur kan tomgången bli så ojämn av att man rör bromsen?
av killerwale
ett en gissning ät att huvudcylindern är kass i packningarna så olja hamnar på fel sida och bromsat återgången av pedalen

två du har antagligen en läckande bromsservo den drivs av vakuum vilket tomgången osså görs tja jag tror du förstår problemet går en slang från bromsservot till insuget kolla den

och om någon annan kan mer rätta mig isåfall
Användarvisningsbild
av Bosse78
killerwale skrev:ett en gissning ät att huvudcylindern är kass i packningarna så olja hamnar på fel sida och bromsat återgången av pedalen

två du har antagligen en läckande bromsservo den drivs av vakuum vilket tomgången osså görs tja jag tror du förstår problemet går en slang från bromsservot till insuget kolla den

och om någon annan kan mer rätta mig isåfall
Jo misstänkte att det är huvudcylindern. Är det svårt att byta/renovera hyvudcylindern och vakumservon ?
Användarvisningsbild
av Bosse78
Borde inte en trasig huvudcylinder kunna göra att det blir nå konstigt med vakumet i servern utan att själva vakumservern behöver vara trasig ???
av killerwale
hm jag skrev ju att det går en slang mellan bromsservot och insuget den måste vara hel för att skapa vakummet i klockan om den är trasig så får du tjuvluft in i motorn som varierar om du trycket på bromspedalen byt ut denna slang
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om du sitter och småpumpar på bromsen använder du vakuum hela tiden, och då är det normalt att tomgången hoppar lite. Men den ska stabilisera sig när pedalen är stilla. Låt någon trampa ner bromsen och hålla den där, och kläm slangen med en tång. tomgången ska inte ändra sig då.

Annars låter det som huvudcylindern är kass...
Användarvisningsbild
av Bosse78
Sparkz skrev:Om du sitter och småpumpar på bromsen använder du vakuum hela tiden, och då är det normalt att tomgången hoppar lite. Men den ska stabilisera sig när pedalen är stilla. Låt någon trampa ner bromsen och hålla den där, och kläm slangen med en tång. tomgången ska inte ändra sig då.

Annars låter det som huvudcylindern är kass...
När man klämmer av vakumslangen påverkas ej tomgången av att man bromsar men den påverkas inte heller lika mkt som då jag höll på lufta då vare liksom mellan 500-2000rpm nu är det bara markant dvs normalt. Men som sagt huvudbromscylindern är ju garanterat kass vettifan om jag orkar byta den dock. Kan det hända att den bara lägger av och man tappar broms helt ? och är den jobbig att renovera / byta ?
av killerwale
nja jobbig att byta inte så värst beror på hur bra skick det är på dromsrören ett bra tips kan ju vara att redan nu spray 5-56 eller liknade på dom förarbete så att säja för det är ju inte mer än rör plus 2 st bultar muttrar som håller den fast i bromsklockan(Vakummservot) rätta mig någon om jag har fel
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det