NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av silverfox
Hej,

Köpte en begagnad v50 2.0D -05 i maj. gått då ungefär 4200 mil.

då och då är det väldigt rykigt, även fast rpm inte är så lågt, mellan 1500-2000. Jag tycker mig ligga på rätt växel, t.o.m ettans växel är ryckig när man gasar lite lätt. men det kommer bara då och då, runt varje 100-mil. har det nåt med partikelfilret att göra?

tycker mig ha skumma igenom alla trådar.

tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av CarMan
silverfox skrev:Hej,

Köpte en begagnad v50 2.0D -05 i maj. gått då ungefär 4200 mil.

då och då är det väldigt rykigt, även fast rpm inte är så lågt, mellan 1500-2000. Jag tycker mig ligga på rätt växel, t.o.m ettans växel är ryckig när man gasar lite lätt. men det kommer bara då och då, runt varje 100-mil. har det nåt med partikelfilret att göra?

tycker mig ha skumma igenom alla trådar.

tacksam för svar.
den gör renbränning av partickelfilteret med ungefär det mellanrummet & då rycker bilen lite.
har inte bilen senaste mjukvaran så går det att få det lite bättre, men den komer altid att rycka lite
av silverfox
Måste säga att det här forumet är grymt. hittat mycket bra här.

ja, kunde nästan misstänka att det beror på partikelfiltret, då den skickar in lite soppa och förbränner bort sotet. skönt att få veta det.

ska snart beställa tid för att fixa handbromsen, då min bil är en av de som tydligen har nån del som kan brista, eller blir "slapp".

då ska jag be om en uppdatering av mjukvaran. även jag har råkat ut för att ljudsystemet sätts i "pause" läge, dvs, inget ljud kommer, men jag kan ratta allt. :) så där behöver jag också uppgradering.

:D
av dali
Hur länge pågår partikelförbränningen? Har haft en -05 V50 2.0D sedan april, den har gått ca 3.600 mil (jag har kört ca 900 mil) och sedan en vecka tillbaka har den börjat rycka, kan hända i alla hastigheter och växlar ... har väl kört ca 3-5 mil sedan jag märkte att den rycker och antog att det var förbränningen av partiklar som pågick, men nu undrar jag om det är något annat. Att förbränna partiklarna kan väl inte pågå i flera mil?

Körde på motorväg igår och tyckte att den verkade ta mer bränsle än normalt också, låg mellan 0.7-0.9 i 120, den brukar ligga mellan 0.6-0.7.

EDIT: Hmm, nu verkar den gå normalt igen. Det tar väl ett tag att förbränna partiklarna om det råkar bli mest kortkörningar just när filtret är fullt.

Nej sensorer är väldigt sällan 12v […]

Enligt instruktionerna så ska man koppla bor[…]

Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Houdi, lossade handtaget på förarsidan […]

Japp, prick på. Röd, R-design, svart gr[…]