Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndreasGLT
Förra helgen när jag kört dieselvärmaren ville inte bilen gå igång. Testade med startkablar och den gick igång på en gång. Åkte hem och laddade batteriet med en vanlig gammal standardladdare och den har fungerat 1 vecka utan problem. Idag lånade jag hem en intelligent Ctek laddare och kopplade upp den. I ett steg testas självurladdning, i det steget för jag felindikering och laddning avbryts. Men vad innebär det? Är batteriet kasst?
Användarvisningsbild
av Ravi
Batteriet kan ju vara kasst! Ladda det helt fullt då! Sen får du kontrollera batteriet så det är helt ok
av Moody
Har också fått den indikeringen från laddaren några tillfällen. Använder jag vinterläget (snöflingan) på laddaren fungerar det utan problem.
av AndreasGLT
Ravi skrev:Batteriet kan ju vara kasst! Ladda det helt fullt då! Sen får du kontrollera batteriet så det är helt ok
Laddningen avbryts när felet kommer och som jag förstår av laddningsstegen så är batteriet fullt och att det testas i det steget.
Moody skrev:Har också fått den indikeringen från laddaren några tillfällen. Använder jag vinterläget (snöflingan) på laddaren fungerar det utan problem.
Det är i snöflingeläget jag får felet.
Användarvisningsbild
av Ravi
Det är läget är det högsta 14,7 tror jag det laddar med då. Konstigt att det avbryts ????
av ChristerN
I de lägen ctek-laddaren visar fel i laddningen brukar det vara en cell som är kortsluten har jag för mig. Testa att sätta i laddaren igen och om den fortfarande ger samma felsignal är det bara att byta batteri.
Det som förbryllar är att det gick att starta ändå men det kanske går om bara en cell är kass, vet inte.
Men att möta vintern med ett batteri som man inte kan lita på är inget att rekommendera. Byt!
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja hade samma fel. Hade kört värmaren men när ja skulle starta så gick det inte. Värmeren borde inte ha gått alls kan man tycka just för att undvika att spänningen blev för låg. Startkablade igång bilen och sen blev det till att koppla på laddaren. Veckan efter blev det ett Varta Silver Dynamic H3 100Ah 830A.

Sägen CTek laddaren att det är fel på batteriet så är det fel! Mitt nya batteri har 0,5V högre vilospänning och det gör en stor skillnad.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]