Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mackeore
jag har monterat bort kupefiltret på min v70 för att bilen imma igen, jag tror att det vart bättre? men nu när jag monterat bort filtret så går inte bilen upp i mitten på tempen, har det någe med kupefiltret att göra?
av TomasL
Kommer den inte upp alls i temp längre, även om du kör länge och med värmaren samtidigt.
Eller tar det bara längre tid för den att komma upp i temp.?
av mackeore
det tar lång tid att komma upp i temp, den nästa svajar lite, går upp sen går den ner lite, stänger jag av bilen och går in i affären i 2 min så är den inte på mitten när jag kommer ut igen... för på 2 min så ska den ju inte hunnit blivit kall tycker jag, glyckolen byttes i samma veva som kammremen med vattenpump byttes.....Less på bilen nu :(
av TomasL
Rent teoretiskt sett så kan det ju kanske ta lite längre tis för bilen att komma upp i temp. om kupéfiltret är borttaget. Man får ju då lite mera "blås" i fläkten eftersom filtret inte sitter där och hindrar luftflödet. Mera luftflöde för ju att mera luft passerar igenom värmeelementet och således kyler ner detsamma lite mera. Alltså kyler ner kylvätskan något mera villket i sin tur gör att motor värms upp något långsammare.

Detta är ju dock bara teoretiskt. I praktiken ska man nog inte märka någon skillnad.
av TomasL
-06 verkar det som du har och då har jag för mig att man byter hela termostathuset inkl. termostat.
Senast redigerad av 2 TomasL, redigerad totalt 0 gång.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]